Update universitaire software nog lang niet in zicht

Het nieuwe academisch jaar begon ICT-technisch zacht gezegd niet helemaal lekker. Storingen bij het inloggen, Outlook dat het niet deed, traag internet, trage Office-programma’s. En nog steeds hebben UU’ers dagelijks last van een haperend computernetwerk. En dan die gedateerde software. Is er zicht op een update? “Nee”, zegt collegelid Hans Amman in de U-raadscommissie FHI van vorige week donderdag. “En dat mag je mij persoonlijk aanrekenen.”

Ha, eindelijk iemand die de schuld op zich neemt van het slecht functionerende computernetwerk en de oude programma’s waarmee de UU-familie moet werken. “Het geld is er niet”, begint Hans Amman zijn verdediging op de aanval van de commissieleden waarom de UU-software dateert uit 2003 en waarom het netwerk niet stabiel is. “Maar dat is niet helemaal een eerlijk antwoord.”

Volgens Amman willen de ICT’ers aan deze universiteit niets liever dan het complete softwarepakket vervangen, maar is hij degene die op de rem staat. “We hebben een complex ICT-project achter de rug in deze organisatie. Daar zijn nog steeds problemen mee. Ik besef hoeveel energie dit kost, hoeveel commotie en irritatie die opleveren. Maar pas als we 100 procent zeker weten dat het achterhuis stabiel is, gaan we vernieuwen. We willen niet, zoals bij de gemeente Almere gebeurde, de werknemers naar huis moeten sturen omdat het nieuwe computernetwerk het niet meer doet. De achterkant moet voldoende stevig zijn.”

Office 2010
Als de UU het softwarepakket gaat vernieuwen, denkt Amman aan Office 2010. En op het moment dat er een update wordt geïnstalleerd, zal hij dat als eerste uitproberen bij de Universitaire Bestuursdienst (UB&D). “Dan heeft het primaire proces er tenminste geen last van als er iets mis gaat.”

Een datum waarop het ‘achterhuis’ het stempel stabiel krijgt en een update in zicht komt, wil Amman niet geven. “Nee, ik doe geen voorspelling. Er wordt nog steeds gewerkt aan het oplossen van alle problemen. Tenzij je me vijf miljoen laat wegtrekken bij de faculteiten voor ICT. Maar dat wil ik zelf niet.”

Tags: e-mail | ict | hans amman