Veel verzet tegen betaald fietsparkeren Utrecht Centraal

De gemeente wil vanaf 2013 betaald fietsparkeren invoeren bij het Centraal Station. Gratis stallen dichtbij bij het station zit er niet meer in. Al 1500 mensen hebben een petitie getekend tegen de plannen.

Het stationsgebied in Utrecht wordt de komende jaren flink gerenoveerd en voor fietsers kan dat wel eens een dure grap worden. Rond het vernieuwde station worden in vijf overdekte stallingen 22.000 betaalde fietsparkeerplekken (kaart met de toekomstige stallingen) gebouwd. De inzet is 100 procent betaald fietsparkeren. Voor gratis parkeren moeten fietsers uitwijken naar verder van het station liggende locaties.

Met de betaalde fietsstallingen wil de gemeente iets doen tegen het groeiend aantal chaotisch neergezette fietsen rond het station. “Als je aankomt, weet je dat er plek is en dat je je trein kunt halen. Als groen college dien je hiermee het belang van de fietser; 22 duizend plekken is echt heel veel. Als deze gratis zouden zijn, gaan mensen de stalling als een schuur gebruiken voor lang gestalde fietsen, en is er voor de forensen geen plek”, zegt wethouder Victor Everhardt in de Volkskrant.

Start bij de Jaarbeurs
Vanaf 2013 wordt het betaald parkeren gefaseerd ingevoerd. Gestart wordt aan de westzijde van het station, aan de kant van de Jaarbeurs. Wat de parkeerprijzen worden, is nog niet bekend. Het is de bedoeling dat nabij het station alleen nog betaalde plekken komen. Gekeken wordt of het mogelijk is om een stuk verder van het station onbetaald parkeren aan te bieden

Tot deze zomer moest gemeenten verplicht rond de stations ook gratis fietsparkeermogelijkheden bieden, naast betaalde. Minister Schultz (Infrastructuur) heeft deze verplichting in juni laten vallen in haar actieplan Fietsparkeren. Hierna liet de gemeente direct de mogelijkheden van betaald fietsparkeren onderzoeken door adviesbureau Berenschot (pdf). De Tweede Kamer bespreekt op 11 oktober de plannen van Schultz.

Petitie
De Fietsersbond is deze week begonnen met een petitie tegen de plannen. Rond het station werden flyers uitgedeeld en op internet is een protestpetitie gestart die inmiddels meer dan 1500 keer is ondertekend. De Fietsersbond wil een combinatie van gratis en betaald parkeren met tariefdifferentiatie, waarbij het tarief van de betaalde plaatsen wordt bepaald door de kwaliteit van de stallingsplek.

Ook de raadsfractie GroenLinks, onderdeel van het Utrechtse college, ziet niks in de plannen van D66-wethouder Everhardt, en wil dat er een gratis alternatief blijft. “De mogelijkheid om gratis te stallen mag niet verdwijnen. We willen mensen zeker niet ontmoedigen om met de fiets naar het station te komen,” aldus de partij.

Landelijk leiden de Utrechtse plannen ook tot commotie. “Studenten mogen met hun ov gratis met de bus, maar voor de fiets moeten ze betalen? Je lost hier ook niks mee op. Utrechters zullen hun fiets nu gewoon ergens anders gaan neerkwakken”, zegt PVV-Kamerlid Léon de Jong in de Telegraaf. Ook het CDA en de ChristenUnie zetten vraagtekens bij het fietsenplan.