Verenigingen zien toename ouderejaarsstudenten onder nieuwe leden

De kennismakingstijd van de verschillende verenigingen is weer achter de rug. En wat blijkt? Het aantal ouderejaarsstudenten dat lid wordt van een studentenvereniging is groeiende.

Bijvoorbeeld bij vrouwencorps UVSV. Hoewel het merendeel van hun nieuwe leden nog altijd eerstejaarsstudenten is, stijgt het aantal ouderejaars, aldus ab actis Valérie Helmig. In 2013 was nog 69,5 procent van de nieuwe leden eerstejaars, in 2015 zakte dit percentage naar ‘slechts’ 59,5 procent.

Ook bij Unitas en Veritas merken ze deze trend. "Ik heb hier geen cijfers van paraat dus het is een aanname, maar ik zie en hoor wel dat er steeds meer studenten in hun tweede jaar pas lid worden", aldus een bestuurslid van Veritas. Bij Unitas is momenteel 39,5 procent van hun nieuwe leden ouderejaars. Vijf van deze nieuwe leden zijn zelfs vierde- of vijfdejaarsstudent.

Tegenovergesteld effect
De enige vereniging die 'een tegenovergesteld effect' opmerkt, is Biton. Voorzitter Matthias van Enk: “Vorig jaar was ongeveer de helft van de nieuwe leden in datzelfde jaar begonnen met hun studie. Deze eerste introductie lijkt dat meer dan de helft te zijn.”

Bij je ouders wonen is volgens de Biton-voorzitter overigens 'niet per se een belemmering' voor het lidmaatschap van een vereniging. "Jonge leden die ik gesproken heb, zijn wel vaak op zoek naar een kamer in Utrecht of hebben die al. Maar het is niet zo dat je niet kan of mag meedoen zonder."