Werkloosheid dreigt voor honderden studenten in game-industrie

Veel afgestudeerde game-studenten kunnen geen goede baan vinden. De vooruitzichten in de game-industrie zijn helemaal niet zo mooi als voorgespiegeld, onthult NRC Handelsblad.

De game-industrie presenteert zichzelf als een innovatieve, groeiende industrie waar honderden miljoenen in omgaan. In werkelijkheid is er sprake van een zeepbel en een hype, zeggen deskundigen tegen NRC.

Er werken tussen de 2.500 en drieduizend mensen in de game-industrie. Voor jaarlijks 1.600 afgestudeerden van mbo en hbo zouden maar zo’n zestig banen zijn.

Een blik op de cijfers bevestigt dat het inderdaad lastig is om werk te vinden in deze sector. Volgens een enquête van het Maastrichtse onderzoekscentrum ROA heeft slechts zeventig procent van de afgestudeerden binnen anderhalf jaar een baan gevonden die verwant is aan de opleiding die ze volgden, tegen 84 procent van de hbo-technici gemiddeld. Na anderhalf jaar is tien procent werkloos: twee keer zo vaak als andere hbo-technici.

In het hbo starten de afgelopen jaren telkens 1.500 eerstejaars bij een opleiding tot onder meer gameontwerper. In 2013 reikte het hbo 880 diploma’s aan gamedesigners uit en dat zullen er sindsdien alleen maar meer zijn geworden.