Word jij de eerste campuscolumnist van Utrecht?

De Universiteit Utrecht krijgt vanaf januari voor het eerst een campuscolumnist. Deze week start de zoektocht naar de UU’er die het universitaire leven het meest verrassend onder de loep kan nemen.  De winnaar ontvangt het Erik Hardeman stipendium van 1000 euro.

De zonovergoten ruimte van een eeuwenoude studentensociëteit in het midden des lands. Terwijl een ober zich met twee bestellingen spiegelei broods een weg baant door de dicht opeengepakte mensenmassa, peinzen de heren Maliepaard en Van Buffelen in de haardkring over de nimmer aflatende noodzaak van de internationale studentenstrijd.

Het is een typisch begin van de column Schreef die jarenlang in het Ublad stond. Vanuit de studentensociëteit, de bestuurskamer van het college of het Instituut voor Raeto-Romaanse talen en culturen werd op een originele manier het universitaire leven belicht. Een tikje vilein, maar altijd met vleugje humor. Sinds het vertrek van auteur Erik Hardeman mist de universiteit een eigenzinnige stem, iemand die de universiteit eens met andere ogen onder de loep neemt. Dat past bij Utrecht. Vandaar dat Utrecht kiest voor ’s lands eerste campuscolumnist. Andere universiteitssteden, zoals onder meer Groningen, Tilburg, Nijmegen en Rotterdam, hebben gekozen voor het fenomeen van de campusdichter.

Volledige vrijheid

De campuscolumnist krijgt de volledige vrijheid om gevraagd en ongevraagd een column te publiceren. De enige eis is dat de tekst een relatie met het universitaire leven moet hebben. Het kunnen bespiegelingen vanuit de collegebanken zijn, belevenissen uit een studentenhuis, gaan over de publicatiedruk van een onderzoeker of de worstelingen met de bureaucratie binnen een opleiding. Een columnist kan de actualiteit als uitgangspunt nemen, maar ook focussen zijn dagelijkse beslommeringen.

campuscolumnistBreed publiek

Op de digitale site van DUB krijgt de campuscolumnist een vast podium. Maar daarnaast kan de campuscolumnist ook gevraagd worden voor andere universitaire activiteiten. Denk aan bijzondere bijeenkomsten van Studium Generale, een lustrumbijeenkomst van een studievereniging of een culturele zondag op de universiteit. Het is zeker denkbaar dat de campuscolumnist ook binnen de stad een plaats veroverd. Zoals de masterstudent Nathan de Groot dat als campusdichter deed in Tilburg.

De officiële presentatie van de gloednieuwe campuscolumnist zal plaatsvinden tijdens de nieuwjaarsreceptie van het college van bestuur. De nieuwe campuscolumnist zal daar zijn of haar winnende column voordragen.

Meedoen

Alle studenten en medewerkers die op 1 januari 2012 aan de Universiteit Utrecht verbonden zijn, kunnen meedoen. Ook voor studenten die in de loop van 2012 afstuderen, staat deelname vrij.

Om mee te dingen naar de titel van campuscolumnist van de UU moet je twee columns insturen. De columns moeten het universitaire leven verrassend onder de loep nemen en mogen niet langer zijn dan 350 woorden. Stuur de columns vòòr 1 december naar r.agterberg@dub.uu.nl.

Een deskundige jury zal alle inzendingen anoniem bekijken. In de jury zitten

Wiljan van den Akker, decaan van de faculteit Geesteswetenschappen

Melanie Peters, directeur van Studium Generale

Monique Mourits, directeur van het Universiteitsmuseum

Jelmer de Ronde, student en vice-voorzitter van de LSVb

Ries Agterberg, hoofdredacteur DUB

1000 euro

De campuscolumnist krijgt een speciaal Erik Hardeman stipendium van duizend euro. Hiervoor schrijft de campuscolumnist op vaste, afgesproken tijden op de DUB-pagina. Daarnaast krijgt hij of zij begeleiding vanuit de redactie voor verdere contacten binnen en buiten de universiteit. De functie loopt één jaar. Daarna gaat de universiteit op zoek naar een nieuwe campuscolumnist.

Vragen

Als er vragen zijn over de campuscolumnist, kunnen die gesteld worden aan Ries Agterberg: r.agterberg@dub.uu.nl.