Zelf opleidingen keuren

Studenten kunnen klagen over het onderwijs of zelf een steentje bijdragen. Kwaliteitsbewaker NVAO zoekt studenten die willen helpen bij het keuren van nieuwe opleidingen.

Het is een interessantere bijbaan dan pizzakoerier of schoonmaker: kwaliteitsbewaker van het hoger onderwijs. Commissies die opleidingen tegen het licht houden, bestaan niet alleen uit deskundigen. Er hoort ook altijd een student in te zitten.

De Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie verwacht komend jaar ongeveer zestig aanvragen voor nieuwe opleidingen. Die moeten beoordeeld worden voordat ze van start mogen. Daarbij is ook de mening van een student vereist.

Verder krijgen universiteiten en hogescholen tegenwoordig de kans om hun hele onderwijsinstelling te laten beoordelen, zodat ze bij de keuring van hun afzonderlijke opleidingen niet telkens opnieuw hoeven te bewijzen dat de randvoorwaarden in orde zijn. Ook daarbij moet de NVAO een student inschakelen.

De NVAO verwacht tien tot vijftien studenten nodig te hebben. Details staan hier.