Zes genadezesjes Hanzehogeschool

Zes van de 53 studenten die in een alternatief traject afstudeerden aan de Hanzehogeschool Groningen hadden hun diploma niet verdiend. Dat schrijft de hogeschool in een persbericht.

De Hanzehogeschool baseert zich op een conceptrapport van kwaliteitsbewaker NVAO. Die stuurde deze zomer een commissie naar het instituut voor media & communicatie om te controleren of het afstudeerniveau op orde was en of studenten niet ten onrechte een diploma hadden gekregen. Het ging met name om de verkorte afstudeerroute voor studenten die al werkervaring hadden en lang over hun opleiding deden.

Hoewel zes studenten “een genadezesje” kregen, zijn de opleidingen van het instituut in orde, aldus het persbericht. De hogeschool citeert uit het conceptrapport: “De commissie is van mening dat het alternatieve traject een goede basis bood voor het beoordelen van het eindniveau van deze langstudeerders, die al over werkervaring beschikten.”

Het eindrapport van de NVAO is nog niet openbaar. Het wordt over enkele weken verwacht.

Het onderzoek naar alternatieve afstudeertrajecten is uitgevoerd naar aanleiding van een dubieuze afstudeerroute bij de Hogeschool Inholland, waarover vorig jaar commotie ontstond. In april verscheen een rapport van de Onderwijsinspectie over zulke alternatieve afstudeertrajecten. Bij vier hbo-opleidingen werd de situatie bestempeld als ‘zorgelijk’: de wet werd niet naar behoren nageleefd en de examencommissies functioneerden niet optimaal. De Hanzehogeschool was één van deze vier.