College volgen onder het genot van een biertje

Studievereniging UHSK organiseerde een collegekroegentocht met hoge opkomst. Foto's zijn van Onessa Novak

De Nieuwe Dikke Dries op dinsdagavond: een kroeg bomvol studenten die luisteren naar een docent die met een biertje in zijn hand op een tafel is geklommen om te oreren over drank en vrouwen in de Middeleeuwen. Welkom bij de Historische Kroegentocht van de studievereniging van Geschiedenis.

Naam ‘vak’

Historische Kroegentocht

Niveau, hoeveelstejaarsvak

Alle jaren, ongeveer een derde van de studenten is eerstejaars

Studie

Waar

Walden
De Nieuwe Drikke Dries
Broers
De Stadsgenoot

Datum en duur

Dinsdag 9 september, 19:30 – 20:45

Docent

David Onnekink, Bram van den Hoven van Genderen, Beatrice de Graaf en Leen Dorsman

Aantal studenten die vak volgen

Nvt

Aantal aanwezige studenten

Voertaal

Nederlands

Studievereniging UHSK van Geschiedenis heeft het concept kroegentocht deze avond naar een hoger niveau getild. De geschiedenisstudenten gaan vier kroegen langs waarbij ze onder het genot van een biertje of wijntje luisteren naar een geschiedeniscollege. De studenten die het tot college vier volhouden worden beloond met een gratis biertje.

Actief deelnemen aan college is mét bier makkelijker
Dat semi-intellectueel doen in de kroeg populair is, blijkt als er studenten geweigerd moeten worden bij het eerste café omdat het vol zit. De meer dan honderd studenten die wel tot de kelder van bar Walden doorgedrongen zijn, staan hutje mutje op elkaar in de steeds warmer wordende ruimte. De mogelijkheid om te kletsen met docenten en om in een informele setting toch wat te leren, spreekt de aanwezigen aan. Maar het is ook gewoon leuk om de openingsactiviteit bij te wonen, aldus een tweedejaars: “Die lezingen boeien me niet zo, ik ben hier voor de gezelligheid met studiegenoten.” Ook een reden voor veel studenten om te komen: “Het gratis biertje, wanneer krijgen we dat?!”

David OnnekinkDocent Internationale Betrekkingen David Onnekink opent de avond opwekkend met een college over onheilsvoorspellingen over het einde der tijden die door de eeuwen heen gedaan zijn. Na een klein kwartiertje waarschuwt hij: “Nu komt het academische gedeelte van de lezing. Dat is maar één slide hoor, daarna kunnen we aan het bier.” In college twee  drinkt docent-onderzoeker Bram van den Hoven van Genderen het biertje alvast tijdens zijn college over drank en vrouwen in middeleeuws Utrecht.

Bram van den Hoven van Genderen“Bij gebrek aan beter dronken Utrechters in de Middeleeuwen 1,5 liter alcoholische drank per dag. En dan gaat het niet om slap bier, dat is voor armen en studenten.”  De sfeer zit er duidelijk goed in, de docenten nodigen studenten uit om vooral lekker mee te doen dus er wordt nogal wat afgeschreeuwd: meepraten in college blijkt een stuk makkelijker als je met een biertje in de hand in de kroeg staat.

Echt ff opletten bij Beatrice de Graaf
Juist vanwege de informele sfeer in de eerste twee cafés, valt college drie nogal rauw op het dak van de studenten. Het college vindt plaats in het ruime Broers (eindelijk genoeg plek voor de 150 studenten!) maar had net zo goed in het Educatorium kunnen plaatsvinden. Aan het woord is hoogleraar Conflict & Veiligheid en tevens BN’er Beatrice de Graaf.

Beatrice de GraafWaar de vorige colleges vooral informeel en gezellig waren, is dit serieus en enigszins opgefokt. Voor ze begint wijst De Graaf streng de zaal in: “Ik wil dat niemand hier opnames van maakt, dit is morgen niet terug te zien op Facebook, we zijn hier in een besloten gelegenheid.” Na haar preek opent de hoogleraar haar PowerPoint en begint aan een academische verhandeling over foreign fighters in de vaderlandse geschiedenis. Compleet met definitieslides en cijferoverzichten. Wat er verteld wordt, is zeer interessant en heel actueel nu er zoveel debat is over Syriëgangers. Het duurt alleen wat lang. Geen kwartier, geen half uur maar bijna een uur. Studenten beginnen met elkaar te praten, kijken op hun horloge. De bierglazen zijn leeg. De organisatie seint dat het zo wel interessant genoeg was.

Pissen tegen Jan van Nassau
“Het college van Beatrice de Graaf was heel interessant en echt inhoudelijk, heel anders vergeleken met vorige kroeg waar de docent met een biertje in zijn hand stond te vertellen. Maar misschien was dat stiekem leuker”, oordeelt een eerstejaarsstudent na afloop van lezing drie. Hoogleraar universiteitsgeschiedenis Leen Dorsman heeft de hint begrepen en vertelt in het laatste college in tien minuutjes over tradities in het Utrechtse studentenleven: “Elke mannelijke student moet tegen het standbeeld van Jan van Nassau op het Domplein aanpissen.” Of hij dat zelf heeft gedaan? “Ik heb het overwogen, maar nooit uitgevoerd.”

Goede studiemotivator
DocentenonderonsjeDan is ook het laatste college afgelopen. De studenten krijgen eindelijk hun gratis biertje. Veel inhoudelijke gesprekken zijn er vanavond niet tot stand gekomen, maar de studenten hebben volop kans gehad op informele wijze met de docenten (nou ja, met drie van de docenten, De Graaf gaf alleen college) te kletsen. Een slimme methode van een grote opleiding als Geschiedenis om meer binding met docenten en de opleiding te creëren. Heel belangrijk voor de studiemotivatie.

Kortom: de UU kan blij zijn met dit succesvolle avondje zuipen. Dit was de tweede editie en volgend jaar mag het weer worden georganiseerd. Ook aan te raden bij andere opleidingen trouwens. Moet de organisatie alleen wat verzinnen op de enorme populariteit van de kroegentocht. Binding is goed maar een avond lang tegen elkaar aangedrukt staan, is misschien iets te veel van het goede.