In het lab bij Molecular Life Sciences: hard werken met veel koffiepauzes

DUB’s collegetoer neemt een kijkje in het laboratorium van het nieuwe Koningsbergergebouw in De Uithof waar studenten een eiwit moeten zuiveren. “Tijdens het centrifugeren kun je genieten van het uitzicht.”

Cursus Moleculair Biologische en Biochemische technieken
Niveau, hoeveelstejaarsvak Bachelor, tweedejaarscursus
Studie Biologie of Scheikunde
Track Molecular Life Sciences
Waar Koningsbergergebouw, lokaal 334
Datum en duur Donderdag 24 september 2015, van 9 tot 17 uur
Docent Gert Folkers
Aantal  studenten Zo'n 25
Voertaal Nederlands

Ik loop het practicumlokaal binnen. “Zet jij ook even een practicumbril op?”, vraagt de docent Gert Folkers me. Hij begint te vertellen over zijn cursus. “Euh, weet je eigenlijk wel wat een eiwit is?” Oké, de toon is gezet.

Deze alfa is duidelijk op bezoek bij de zwaargewichten in de wetenschap. De cursus die ik volg heet Moleculair Biologische en Biochemische technieken. Wat? Ja, dat. Het is een verplicht onderdeel in de track Molecular Life Sciences, die studenten sinds vorig jaar kunnen volgen binnen de bachelor Biologie of Scheikunde. Mede-organisator van MLS Paul van Bergen en Henegouwen legt uit: “Studenten volgen in deze studie meerdere verplichte cursussen waardoor onderwerpen uit de Farmacie, Scheikunde en Biologie worden gecombineerd. Deze studie leidt op tot onderzoeker bij instituten of bij de farmaceutische en biotechnologische industrie. In deze bedrijfstakken worden de genoemde vakgebieden met elkaar verbonden.”

Het praktijkgedeelte van de cursus wordt gegeven in het nieuwe Koningsbergergebouw. Het is een “fancy” gebouw, volgens studente Nora. Ze kijkt nog eens rond. “Goh, de sterrenhemel in het plafond was me nog niet eens opgevallen! Leuk hoor, maar als ik ook kritisch mag zijn: nog steeds niet alle apparatuur werkt fantastisch en dat is natuurlijk het belangrijkste.” Toch zijn de meeste studenten en docenten erg enthousiast. Eén van de practicumbegeleiders vertelt: “Het is zo heerlijk dat je hier naar buiten kunt kijken! Vaak heb je dat niet in laboratoriums en kijk je tegen muren aan. Nu kun je tijdens het centrifugeren even genieten van het mooie uitzicht.”

En dat doen de studenten zeker. Ze werken uiteraard hard tijdens het practicum, maar er wordt ook de nodige tijd uit de ramen gestaard, gekletst en gelachen. En er worden veel koffiepauzes genomen. “En ik hou niet eens van koffie”, lacht Nora. “Maar soms moet je wachten op de resultaten, en dan is het wel lekker om even het laboratorium uit te gaan.” Maar er moeten ook labjournaals bijgehouden worden. Hierin staan wat de studenten hebben gedaan en wat er wel en niet goed ging tijdens de proeven.

De studenten werken elke week in kleine groepjes aan een ander experiment. Vandaag moeten ze eiwitten zuiveren. Docent Gert Folkers licht toe: “In deze cursus leren studenten aan de hand van theorie en praktijk hoe er binnen het biochemisch onderzoek experimenten worden uitgevoerd. In de theorie lijkt altijd alles goed te gaan, maar in de praktijk blijkt dat er tijdens proeven juist een heleboel fout kan gaan. Dat is wat de studenten in deze les ondervinden.”

“Zo’n practicum is wel leuk, maar ik zou absoluut niet dag in dag uit in een laboratorium willen zitten”, vertelt studente Maria. Ze heeft zojuist een eiwit gezuiverd, wat wil zeggen dat ze heeft geprobeerd om het eiwit apart van de andere moleculen uit de cel te krijgen. En wat is het nut daarvan? Lange stilte. “Goeie vraag. Om de eigenschappen van alleen het eiwit te kunnen bekijken?”

Studente Reneé zou ook niet alleen met practica bezig willen zijn. “Een practicum is leuk om aan te beginnen, maar soms gaan er zoveel dingen fout dat ik chagrijnig word. Maar ik leer wel veel van de fouten die ik maak.” En dat is uiteindelijk natuurlijk de bedoeling. Het groepje van Jeroen leerde vandaag ook een hoop. “Door fouten zijn we twee uur verder, maar niets opgeschoten. Ik heb wel even gescholden op mezelf, want één van die fouten kwam door mij. We moeten doorgaan tot we de proef goed hebben uitgevoerd, omdat we er een verslag over moeten schrijven.”

Of de studenten de track Molecular Life Sciences zouden aanraden aan toekomstige wetenschappers? Daarop antwoorden ze met een volmondig ‘ja!’. Deze track bevat volgens de studenten een combinatie van de leukste onderdelen van Scheikunde en Biologie – perfect dus.

En daar wil ik dan ook graag mee afsluiten. Voorlopig weet ik even voldoende over de wondere wereld van de moleculaire levenswetenschappen. Ik pak m’n spullen en leg de practicumbril weer op z’n plek. “Hé, wist je eigenlijk wel dat je hier niet met losse haren had mogen rondlopen?”, merkt studente Nora nog even op voordat ik het lokaal verlaat. Tja, ach, ik ben ook maar een onwetende alfa.