Behoefte aan starterswoningen bij SSH-bewoners

Meer dan veertig procent van de ondervraagden, die allen ouder waren dan 21, zegt absoluut binnen twee jaar te willen verhuizen. Eenzelfde percentage wil 'misschien'gaan verhuizen. De verhuiswens heeft weinig te maken met ontevredenheid over de huidige woning. Driekwart van de studenten zegt tevreden te zijn over de SSH-faciliteiten.
Het onderzoek was verricht in opdracht van de SSH die de woonwensen van de studenten voor vervolghuisvesting in beeld wilde brengen. Dat is onder meer van belang bij het zoeken naar nieuwe lokaties voor huisvesting.
De meeste bewoners hopen op een appartement in de huursector. Bijna een kwart van de bewoners van stadspanden zegt ook de koop van een woning te overwegen. Meer dan eenderde van die groep heeft meer dan 400 euro per maand over voor huisvesting.
Slechts een kleine minderheid van de ondervraagden overweegt de stad Utrecht te verlaten. Het centrum, de Vogelenbuurt en Lombok zijn de meest geliefde wijken voor vervolghuisvesting. Kanaleneiland en Leidse Rijn, de minst geliefde.