Eugène van Erven beste docent University College

De verkiezing van de beste UCU-docent vond plaats tijdens het eerste lustrum van het University College. Van Erven kreeg de voorkeur boven drie andere docenten, die via een analyse van onderwijsevaluaties en een stemronde per e-mail waren genomineerd. Naast de docent 'drama' bleken ook Gert-Jan Vroege (scheikunde), Jeroen Bons (antieke geschiedenis) en Lonia Jakubowska (antropologie) bij de studenten in de smaak te zijn gevallen. Van Erven, die op dit moment met een groep studenten een productie van 'A midsummer night's dream' van Shakespeare voorbereidt, had de uitverkiezing volgens juryvoorzitter Ethan King vooral te danken aan de vele e-mails, waarin studenten hun 'absolute love for this man' uitspraken.

De uitreiking van de docentprijs vond op vrijdag 30 januari plaats aan het eind van een debatmiddag. Aanleiding was het vijfjarig bestaan van het University College. Vrijwel alle sprekers waren het erover eens dat het initiatief van voormalig 'dean' Hans Adriaansens een groot succes is geworden. Volgens diens opvolger Hans van Himbergen is dat niet in de laatste plaats te danken aan het feit dat het UCU de mogelijkheid heeft om studenten, voordat zij worden aangenomen, op hun motivatie en talent te testen. Van Himbergen weigerde met nadruk om van 'selectie' te spreken. Liever wilde hij het hebben over een afspraak, waarin de opleiding en de student duidelijk maken wat zij van elkaar verwachten.

In een discussie over de toekomst van het Nederlandse hoger onderwijs zei de nieuwe 'dean' geen problemen te hebben met niveauverschillen tussen universiteiten, zoals die in Amerika bestaan. "Niet alle studenten hebben nu eenmaal hetzelfde talent en dezelfde motivatie. Niveauverschil wordt pas een probleem als we op minder goede universiteiten gaan neerkijken en ze gaan stigmatiseren", aldus Van Himbergen, die fel uithaalde naar de Nederlandse neiging om in hiërarchieën te denken. "Ik verwacht dat we ook in Nederland kwaliteitsverschillen tussen universiteiten gaan krijgen, maar ik vrees het ergste voor de minder goede instellingen. 'I'm afraid we'll stigmatize them to death'."
EH