Kamer stemt in met verlichting bètaprofielen

In de bovenbouw van havo en vwo worden drie van de vijf vakken in de twee natuurprofielen verplicht. Daarnaast krijgen scholieren een profielkeuzevak en een vrij keuzevak. Al een jaar liep de bètalobby, waaronder universiteitenvereniging VSNU en werkgevers, te hoop tegen de dreigende verlichting van de profielen. Een systeem met vier verplichte vakken zou een betere aansluiting geven op bèta- en techniekstudies. En dat zou essentieel zijn voor de noodlijdende kenniseconomie.

Minister Van der Hoeven wilde, ondanks een eerdere concessie, niet toegeven aan deze aanhoudende smeekbedes. Te zware profielen zouden de schooljeugd juist afschrikken, en daar is de kenniseconomie ook niet bij gebaat. De Kamer ging mee in deze redenering. Wel zal een profielcommissie zich buigen over de mogelijkheid een nieuw breed bètavak in te voeren.

HOP