Levenslang voor moord op Nadia van de Ven

De rechtbank achtte de verdachte ook schuldig aan de moord op een man in Ede, negen jaar geleden. De straf was gelijk aan de eis. De verdachte was de huisbaas van de studente.

De rechtbank oordeelde dat de verdachte de vrouw na een ruzie over de wasmachine op brute wijze heeft geliquideerd. Alleen deze moord was voor de rechtbank voldoende reden om een levenslange gevangenisstraf op te leggen. De rechtbank beklemtoonde dat de verdachte door niets te willen verklaren, het leed van de familie heeft verergerd.

Met dezelfde Uzi en dezelfde munitie waarmee Van de Ven in oktober 2002 werd omgebracht, was zeven jaar eerder in Ede verzekeringsagent Anton Bussing neergeschoten. Het stond voor de rechtbank vast dat de verdachte die wapens en munitie in zijn bezit had toen Bussing werd neergeschoten. Alle omstandigheden wijzen erop dat de verdachte de moordenaar is van Bussing, oordeelden de rechters. De rechtbank vond dat de verdachte zelf een verklaring zou moeten geven over die omstandigheden. De verdachte heeft dat geweigerd.

Omdat de verdachte ook had geweigerd om mee te werken aan een onderzoek in het Utrechtse Pieter Baan Centrum, zag de rechtbank geen reden rekening te houden met persoonlijke omstandigheden of om de verdachte tot tbs te veroordelen, zoals zijn advocaat had gevraagd.

Jurgen Swart