Hoe moet ik genieten van het studentenleven?

Deze week in De Studietip een student die in haar ogen niet genoeg geniet van haar studententijd. Wat kan ze hieraan doen? DUB vroeg het de studentenpsycholoog.

Beste DUB,

Ik weet niet wat er mis is met mij. Ik haal gewoon mijn punten, maar ik denk dat ik niet genoeg geniet van het studentenleven. Op verjaardagen zeggen mijn oom’s en tantes vaak “mijn studententijd was de beste tijd uit mijn leven” of “geniet nog maar van je studentenleven, nu het nog kan”. Maar ik vind het studentenleven eigenlijk helemaal niet zo leuk.

Wat is er nou leuk aan om op donderdag heel lang uit te gaan om vervolgens op vrijdag brak in college te verschijnen? Ik kijk liever een filmpje op de bank met mijn vriendje. In het weekend ga ik uit met vriendinnen van de middelbare school.

Met studiegenoten ga ik ook wel eens uit, maar dat is toch niet zo leuk als thuis. Het liefst ruil ik mijn kamer, onregelmatige werk- en collegetijden en tentamenstress vandaag nog in voor een huisje met mijn vriend, een vaste baan en een hond. Als ik dit tegen vriendinnen vertel, verklaren ze me voor gek. Ze zeggen dan: ‘zo saai!’; ‘dat kan altijd nog’; ‘geniet toch van de vrijheid die je nu hebt!’

Wat doe ik fout? Waarom kan ik niet van het studentenleven genieten? Wat moet ik doen?

Beste student,

Je moet helemaal niets en voor genieten heeft iedereen een eigen invulling.

Misschien is het wel verstandig om zelf goed na te denken wat je wil. Hoe je je leven voor je ziet en wat je gelukkig zou kunnen maken. Als je graag op de bank thuis wil zitten dan kan dat ook.

Studeren is niet verplicht, maar een keuze. Het studentenleven, hoe je dat ook invult, is een eigen keuze en geen verplichting.

Blijkbaar heb je  toch het gevoel dat je meer uit het studentenleven zou willen halen. Vraag is wat je dan wil en wat zou je meer uit je studentenleven willen halen. Je vindt het studentenleven niet leuk, wat vindt je dan niet leuk en wat wil je anders.

Sta achter je keuzes.

Groeten, Jeanette van Rees

Liefdesperikelen, geldproblemen, studiestress, zwart gat? Alle studenten lopen wel een keer tegen een probleem aan tijdens hun studie. Weet je niet bij wie je terecht kunt voor antwoorden? DUB zoekt je dilemma met liefde voor je uit bij de juiste persoon.  Stuur je vraag, eventueel anoniem, naar DUBredactie@uu.nl onder vermelding van De Studietip.