Hoe overleef ik het studentenleven zonder studiestress?

Deze week in de StudieTip een studente die de balans tussen studeren en studentenleven kwijt is. Hoe zegt ze nee tegen de kroeg en ja tegen de boeken.

Hoi DUB,

Ik geniet met volle teugen van het studentenleven; ik woon in een gezellig studentenhuis, ben lid van een vereniging en heb een leuk bijbaantje. Heel leuk allemaal dus, maar mijn studie heeft hierdoor niet altijd de hoogste prioriteit. De laatste tijd merk ik dat ik ontzettend gestrest word hierdoor. In bed ben ik veel aan het piekeren en kan ik tot diep in de nacht wakker liggen. Ook  ben ik veel meer gaan roken. Mijn agenda puilt uit van de afspraken en deadlines. Ik vind het ook best lastig om nee te zeggen tegen vrienden als ze weer de kroeg in duiken. Hebben jullie misschien tips hoe ik mijn studieritme weer op de baan zet en zonder al te veel stress kan genieten van mijn studentenleven?

Groetjes,

Levensgenieter

Beste Levensgenieter,

Studeren, het studentenleven en een leuk bijbaantje kunnen goed gecombineerd worden, maar dat vereist  timemanagement.(Weet je trouwens dat het Centrum Onderwijs en Leren goede cursussen timemanagement aanbiedt?)

Timemanagement betekent een planning van vrije tijd en studietijd.

Heb je weleens geprobeerd om voor jezelf een goed schema op te zetten? Hierbij een aantal tips om een plan van aanpak te maken.

- gebruik een agenda

-  zorg dat je overzicht krijgt over alles wat je ten aanzien van de studie moet; deadlines, data tentamens, werkgroepen, colleges et cetera.

- maak een lange termijn plan bijvoorbeeld tot het tentamen en een korte termijn plan, bijvoorbeeld wat moet er deze week af zijn

- plan studie uren in je agenda en ga studeren in een studieomgeving, zoals de bibliotheek

- in je weekplanning plan je ook je werk en de tijd die je met vrienden wil doorbrengen

Je grootste prioriteit heeft toch de studie want alles wat je daarnaast doet is afgeleid van het doel waarom je in Utrecht bent, namelijk studeren. Realiseer je dat je studentenleven er niet is als je niet studeert. Misschien kun je ook eens samen met vrienden gaan studeren in de bieb. Als je gedurende de week goed studeert, heb je alle avonden vrij en het hele weekend.

Veel succes met je plan van aanpak!

Jeanette van Rees, studentenpsycholoog

Liefdesperikelen, geldproblemen, studiestress, zwart gat? Alle studenten lopen wel een keer tegen een probleem aan tijdens hun studie. Weet je niet bij wie je terecht kunt voor antwoorden? DUB zoekt je dilemma met liefde voor je uit bij de juiste persoon.  Stuur je vraag, eventueel anoniem, naar redactie@dub.uu.nl onder vermelding van De Studietip.