Met Psychologie toch een baan vinden

Deze keer bij de Studietip Annette, een studente Psychologie, die niet weet waar ze moet beginnen met het zoeken naar werk als ze straks is afgestudeerd. DUB vroeg loopbaanbegeleider Jacky Limvers om tips.

Lieve redactie,

Ik ben één van de zoveel Psychologie studentes die aan het afstuderen is en ik heb geen idee wat ik moet doen om straks aan een baan te komen. Veel andere studenten zijn beter en halen hogere cijfers. Veel bedrijven zoeken iemand die ervaring heeft. Hoe kan ik nou ervaring opdoen als ik geen baan kan vinden? Masterstudenten vinden het al moeilijk om een stageplek te vinden, laat staan een baan.  Bijbaantjes in mijn vakgebied, de klinische Psychologie, lijken onmogelijk; als een patiënt al jarenlang bij een psycholoog komt, ga je daar niet ineens bij zitten en verwachten dat hij net zo open naar mij is als naar zijn psycholoog. Hoe maak ik kans op een baan in de Psychologie als ik straks afgestudeerd ben?

Groetjes, Annette

Beste Annette,

Het is inderdaad een situatie die iets van je vraagt. Het belangrijkste is: in actie komen.

In een markt met veel concurrentie (afgestudeerde psychologen) is het van belang dat je twee zaken helder krijgt:  wat werkgevers zoeken en wat jij te bieden hebt. Om met het laatste te beginnen kun je een uitgebreid cv opstellen met je opleiding en ervaring en daarin een profiel met jouw kwaliteiten. Het helpt ook om daarover anderen te raadplegen, zoals je ouders, vrienden, mensen die je kennen van bestuurswerk of bijbanen.

Zorg ervoor dat je zo veel mogelijk informatie opdoet. Maak eventueel testjes op internet,  gebruik je vakkennis om kritisch met zo’n hulpmiddel om te gaan. Ga eens na wat je de afgelopen jaren met succes hebt gedaan. Daar kun je mooi een aantal kwaliteiten uit opmaken.  Als je een helder verhaal kunt vertellen over jezelf, je ambities en je kwaliteiten, wordt het tijd om in contact te komen met de arbeidsmarkt.

De beste manier om te weten wat organisaties doen en welke mensen ze daarvoor inzetten, is met mensen praten die er werken. Dit kun je altijd doen! Probeer via via, met behulp van LinkedIn.com  en netwerken van je faculteit en de universiteit (www.uu.nl/mms)  om mensen te vinden die je het een en ander kunnen vertellen. Hanteer daarvoor een target, begin bijvoorbeeld  met 10 interessante werkgevers (instellingen, praktijken). Aan je gesprekspartner vraag je wat het doel is van de organisatie, hoe het is georganiseerd, hoe hun functie eruitziet, wat ze zoal doen in een werkweek. Vraag ook eens waar de organisatie behoefte aan heeft en of ze wel eens starters aannemen, of toevallig een werkervaringsplaats hebben. Vergeet niet te vragen hoe je je kansen kunt vergroten als je daar zou willen werken. Let op: vraag niet meteen om een baan, als die er niet is, ben je gelijk klaar met een gesprek.

Deze gesprekken zullen je meer inzicht geven in jouw markt en in wat je kunt doen om je kansen te vergroten. Heel veel werk wordt tegenwoordig op deze manier verdeeld, via netwerken. Veel professionals vinden het leuk om over hun werk te vertellen.

Je kunt jezelf een termijn stellen, bijvoorbeeld drie maanden van intensief netwerken. Maak dan nog eens de balans op: wat kan ik nog meer doen? Is het nodig mijn focus uit te breiden naar andere organisaties of sectoren? Het vinden van een baan vraagt vooral doorzettingsvermogen, in beweging blijven en een heldere focus houden. Vroeg of wat later vindt iedereen iets!

Bij al deze acties kun je begeleiding krijgen. De universiteit biedt trainingen (startbijeenkomst, sollicitatietraining, social media, sollicitatie supportgroep, loopbaanoriëntatie) en individueel loopbaanadvies. Maak daar gebruik van! Kijk voor meer informatie op www.uu.nl/arbeidsmarkt

Hartelijke groet,

Jacky Limvers
Loopbaanbegeleider

Lees ook het artikel van de afgestudeerde Brenda Waegemaekers, die met hetzelfde probleem kampt.

Liefdesperikelen, geldproblemen, studiestress, zwart gat? Alle studenten lopen wel een keer tegen een probleem aan tijdens hun studie. Weet je niet bij wie je terecht kunt voor antwoorden? DUB zoekt je dilemma met liefde voor je uit bij de juiste persoon.  Stuur je vraag, eventueel anoniem, naar DUBredactie@uu.nl onder vermelding van De Studietip.