De circulaire hotspot van Rinske van Herwaarden

Wie ben je en wat doe je?
“Mijn naam is Rinske van Herwaarden en ik ben medewerker communicatie en evenementen bij Utrecht Sustainability Institute, oftewel USI. Ik ben in mijn werk vooral bezig met mensen en met schrijven, wat ik leuk vind. Een van de dingen die ik het fijnste vind aan mijn werkplek bij Universiteit Utrecht, is de inspirerende sfeer; ik heb contact met allerlei personen die willen bijdragen aan een duurzamere wereld, van onderzoekers tot ondernemers. USI is bijvoorbeeld nauw betrokken bij diverse ambitieuze projecten in de regio Utrecht, zoals een waarbij een hoogbouwflat in Overvecht energieleverend moet worden in plaats van energieslurpend.”

Waar is deze werkplek?
“Je ziet hier een concreet voorbeeld van een van onze projecten. Ik sta hier in Het Hof van Cartesius in Utrecht, een creatieve broedplaats die voor 90 procent uit hergebruikt materiaal bestaat. Waarom de gevels er zo vrolijk uitzien? De hier gevestigde ondernemers mochten hun werkruimte zelf afbouwen met afgedankte materialen die op dat moment voor handen waren, van vloertegels tot deuren. Ziet er gaaf uit, hè! Deze locatie is een van de trekkers van een grootschalig project dat het Werkspoorkwartier op de kaart zet als creatief maakgebied. De circulaire hotspot vormt maar een fractie van de toffe dingen die in het Werkspoorkwartier aan het gebeuren zijn. Zo pakt dit project ook de verlaten haven en andere publieke ruimtes aan, zodat het gehele gebied aantrekkelijker wordt voor ondernemers én publiek.”

Wat is er interessant aan jouw werk?
“Ik vind het belangrijk dat wij als mens onderzoeken hoe we de negatieve impact op de leefomgeving van onszelf en anderen kunnen verminderen. In onze projecten doen wij dit door innovatieve verbeteringen te ontwikkelen en bij te schaven. Denk hierbij aan het optimaal gebruiken van zonne-energie door lokaal opgewekte energie op te slaan in elektrische deelauto’s. In ambitieuze ondernemingen als deze kan iedereen een betekenisvolle rol spelen, van universiteit tot consument. Dergelijke projecten leren ons wat de beste verantwoorde aanpak is én wat een duurzame werkwijze kan opleveren. Voor mij voelt het gewoon logisch om ‘groene’ ambities na te streven; duurzaamheid is en blijft belangrijk.”