Prix de Paris voor student Frans

Bij de Universiteit Utrecht zijn genoeg redenen voor een feestje. Prijzen, benoemingen en schouderklopjes. DUB verzamelt ze, zet ze bij elkaar in het zonnetje en roept: Hiep hiep … Hoera!

Prix de Paris
Het is niet de eerste keer dat Koen Docter in de Hiep hiep ... Hoera staat. In april dit jaar juichten we omdat hij de Vliegenthart Scriptieprijs in handen mocht nemen. Dit keer wordt de cum laude afgestudeerde student Franse taal en cultuur geëerd met de 16e Prix de Paris. Met deze prijs sleept Docter 15.000 euro binnen waarvan hij een jaar lang in Parijs zal verblijven om onderzoek te doen. De Prix de Paris is een aanmoedigingsprijs voor jong, Nederlands talent. De prijs is in het leven geroepen om jongeren te stimuleren wetenschappelijk onderzoek te doen naar Frankrijk en de Franse cultuur. In september mag Docter zijn prijs officieel in ontvangst nemen van de Franse ambassadeur Pierre Ménat. In Parijs zal hij zijn scriptieonderwerp verder uitwerken. Die ging over de positie van moslims en de islam binnen het Franse en Nederlandse discours.

Journalistiek artikel
De taalkundigen Henk Pander Maat en Leo Lentz van de Universiteit Utrecht hebben beiden de Frank R. Smith Award in ontvangst mogen nemen. Zij krijgen de award als auteurs van het beste journalistieke artikel in Technical Communication. Pander Maat en Lentz werden geroemd om hun, in augustus afgelopen jaar verschenen, artikel ‘Writing for the Participants of International Clinical Trials: Law, Ethics, and Culture.’ De jury prees het artikel onder meer vanwege de grondige analyse, de onderzoeksmethode en het goede schrijven. Hiep hiep ... Hoera!

Nederlandse teksten doorzoekbaar
Het project ‘Nederlab – een laboratorium voor onderzoek naar de veranderingspatronen in de Nederlandse taal en cultuur’ krijgt 2.048.000 euro van het de NWO (Nederlands Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek). Het website van het project gaat alle Nederlandse teksten van de achtste eeuw tot nu doorzoekbaar maken. Utrechtse geesteswetenschappers helpen mee aan het project. Eind 2014 moet het systeem worden gelanceerd. Naast het NWO dragen ook CLARIN en CLARIAH bij aan het project.

Heineken awards
Van de vijf Heineken Young Scientists Awards gaan er twee naar Utrecht. UMC-cardiologe Linda van Laake krijgt de KNAW-prijs voor vernieuwend onderzoek naar regeneratie van het hart met embryonale stamcellen. Universitair docent Uğur Ümit Üngör omdat hij nu al een grote staat van dienst heeft en omdat hij de balans weet te bewaren in het politiek lastige onderzoeksthema genocide.

Scriptieprijs over lynchpartijen in Ecuador
Bij de junior universitair docent Timo Peeters kan de vlag uit. Hij heeft de scriptieprijs 2012 van de Nederlandse Vereniging voor Criminologie (NVK) gewonnen. Hij is nu verbonden aan het Willem Pompe Instituut voor Strafrechtwetenschappen. Voor zijn scriptie ging Timo vier maanden naar Quito, de hoofdstad van Ecuador om onderzoek te doen naar lynchpartijen in de wijk Atucuchio. "Een soort criminologie op culturaal antropologische wijze", zegt hij.  De jury vond dat hij theorie en veldwerk goed aan elkaar heeft weten te verbinden. Bovendien was zijn scriptie goed geschreven. De prijs is 250 euro en een peer-reviewed artikel in het tijdschrift van de vereniging. Timo: "De grote winst voor mij is dat het de kans groter maakt om een aanstelling als promovendus te krijgen."