Koffie mag mee in de UB

Mensen vragen me geregeld wat ik mis aan Nederland. Naast vrienden en familie is het eigenlijk alleen hagelslag, maar daar heb ik een aardige voorraad van meegenomen. En kruidnoten, maar die zijn nu toch niet te koop in Nederland. Inmiddels heb ik voor al het andere een alternatief gevonden. Een gefrituurde mars is niet hetzelfde als een kroket, maar wel lekkerder.

Van Utrecht mis ik vooral de fantastische K-sjotfeestjes. Studentenfeestjes zijn hier gala’s met ticketprijzen van minimaal 30 pond, exclusief drank. Het blijft een posh universiteit. Wat ik ook mis is de grandeur van de UBB.

De universiteitsbibliotheek hier is oerlelijk. Het is een blokkendoos, een gigantisch contrast tussen al de prachtige oude gebouwen. Elke keer doet het weer pijn aan mijn ogen, helemaal vergeleken met het paleis in Utrecht. In andere opzichten doet de UB het hier wel goed.

Ter info de grootste verschillen met de UB’s in Utrecht:

• Openingstijden: Tijdens de semesters is de bieb elke dag open van acht uur ‘s ochtends tot twee uur ‘s nachts. Dat dit fantastisch is, behoeft geen uitleg. Maar tijdens de kerstvakantie was de bieb twee weken dicht. Wat dat betreft is Utrecht weer moderner.
  • Toegangspoortjes: Hier zijn ze er, ook al zijn er geen hbo’ers om buiten de deur te houden. Gelinkt aan een fantastisch pasjessysteem. Elke student heeft één pas voor legitimatie, toegang tot de bieb, het lenen van boeken en printen. Een stuk handiger dan de drie verschillende pasjes in Utrecht.
  • Automaatkoffie: die is lekker hier, een klein wonder. Met 1 pond wel aan de dure kant. Koffie die je gewoon binnen op mag drinken; eten is ook toegestaan.
  • Uitzicht: Het binnenplein van de UBB is niet lelijk. De zee is mooier.
  • Uitleensysteem: Standaard leen je de boeken tot het eind van het collegejaar. Als iemand anders het boek wil, kan diegene hem terugroepen, dan moet je het boek binnen een week terugbrengen. Sommige boeken hebben meerdere versies, multiple copies, die maar een week uitleenbaar zijn. Voor de extreem populaire boeken die in de grote cursussen worden gebruikt, is er een short loan gedeelte; die boeken mag je maar vier uur lenen en mogen de bieb niet uit.

Het is interessant om te zien wat er in universiteitsbibliotheken allemaal anders kan. Ik heb het idee dat het in St Andrews allemaal net wat efficiënter en handiger is. Maar ja, Utrecht heeft een paleis. Ik ben er nog niet over uit wat mijn voorkeur heeft.