75 panoramafoto’s met 375 UU’ers

Sportende studenten, leden van een studievereniging, schoonmakers, onderzoekers of beleidsmedewerkers. Fotograaf Pet van de Luijtgaarden zet deze weken zijn camera op verschillende plekken neer om een dwarsdoorsnede van de universitaire bevolking te maken. Ze komen ter gelegenheid van het lustrum samen op een gigantische panoramafoto in het Van Unnikgebouw.

Net na de regen installeert de fotograaf zijn scherm voor de deur van het bestuursgebouw. Nu is het afwachten wie er voorbij komt. Pet van de Luijtgaarden heeft heel wat groepen benaderd. “Ik zeg dat ik er sta en dat ze van harte welkom zijn. Ik vraag iedereen wat mee te nemen zodat je kunt zien waarbij ze horen.” Deze middag komen de leden van de universiteitsraad voorbij, maar ook een groep werkstudenten, de schoonmakers en de afdeling communicatie, in fleurige bloemenjurkjes. De groepen worden neergezet tegen de achtergrond van het gebouw, precies zo dat ze in de uiteindelijke afbeelding naast de andere groepen komen te staan. “In ga op twaalf locaties langs en die monteer ik allemaal aan elkaar. Vandaag ben ik bij het bestuursgebouw, morgen bij het universiteitsmuseum, maar ook ga ik naar het Minnaertgebouw, het De Wiedgebouw en Parnassos, om een paar voorbeelden te noemen. Zo gaan gebouwen en medewerkers vloeiend in elkaar over en krijg je een dwarsdoorsnede van de verschillende groepen op de universiteit.”

Van de Luijtgaarden had zijn plan al in het najaar bedacht. Hij wil 375 UU'ers portretteren liefst in 75 foto's. De universiteit bestaat immers 375 jaar en het is al het 75ste lustrum. Hij wist de lustrumcommissie over de streep te trekken. “De universiteit is als een dorp, maar in de zin dat mensen binnen deze gemeenschap met elkaar en met universitair onderwijs en onderzoek zijn verbonden. Dat komt tot uiting in dit kunstwerk. Daarnaast is het een mooi sociaal project dat bijdraagt aan het lustrum zelf. Al die groepjes die meedoen en uiteindelijk samen gaan kijken naar het resultaat. Door de herkenbare locaties biedt het een fraaie samenhang dat als geheel een herkenbaar kunstwerk.”

Het is de bedoeling dat de fotograaf tegen het einde van het lustrum al zijn plaatjes heeft geschoten en na de zomer tot kunstwerk heeft omgetoverd. Het komt dan in het Van Unnikgebouw aan de glazen wand, zodat het voor iedereen nog lange tijd zichtbaar blijft.

Doe mee!

Wil jij in een kunstwerk vereeuwigd worden met je collega’s, studievereniging, sportvereniging en studiegenoten? Laat je van je beste kant zien en doe mee!

Neem contact op met de kunstenaar Pet van de Luijtgaarden:

Mail: p.vandeluijtgaarden@gmail.com  / Telefoonnummer: 06-43053636

Herkenbaar:

Qua kleding is het belangrijk dat mensen in een oogopslag kunnen zien van welk onderdeel/groep jullie afkomstig zijn. Dus: sporters in hun tenue, en als jullie iets hebben dat karakteristiek is voor het werk, neem het dan mee!

Wanneer:

De groepen worden op een donderdag gefotografeerd. Welke datum en locatie precies, dat geeft kunstenaar Pet van der Luijtgaarden door.

Tags: lustrum