Festival De Beschaving, een heel groot tuinfeest

Festival De Beschaving was afgelopen zaterdag helemaal terug, na twee jaar van de Utrechtse agenda te zijn verdwenen. Met een sprookjesachtige locatie, de Botanische Tuinen in De Uithof, en een programma vol met muziek, kunst en wetenschap werden de ruim zesduizend bezoekers de hele dag vermaakt. Met het festival kwam er ook een einde aan de lustrumactiviteiten van de Universiteit Utrecht.

Gewapend met poncho’s, paraplu’s en regenjassen komen de bezoekers zaterdag het terrein op wandelen. Het weer is bizar: een stortbui van vijf minuten, gevolgd door felle zon, waarna het weer gaat hozen. Gelukkig zijn veel optredens in grote tenten, waardoor niemand als een verzopen kat de dag door moet brengen. En ach, die modder heeft ook wel wat op een festival.

Al dwalend over de verharde paden van de Botanische Tuinen, kom je van alles tegen. Een slakkentemmer, een levende kraskaart of gekke ruimtewezens. Na elke bocht wacht de bezoeker weer een verrassing. Veel mensen maken dan ook gebruik van de bijzondere locatie vandaag. Al zwervend over het terrein, bekijken ze gekke plantjes en grappige acts. Je hoeft niet per se een muziekliefhebber te zijn om je te vermaken op het festival.

Prima vertoeven

Maar er is uiteraard wel een breed aanbod van muziek. De grootste tent heet De Bekroning en hier treden namen als Dazzled kid, Bombay bicycle club en Hooverphonic op. De populaire Dazzled kid is als één van de eerste aan de beurt. Het is nog niet zo druk op het terrein, maar hij weet toch aardig wat bezoekers naar zijn optreden te trekken. In de tent is het prima vertoeven, je hoeft je niet naar binnen te persen. De Belgische band Hooverphonic is ook fijn om naar te luisteren als je buiten op een bankje zit met een drankje in je hand. Met de geweldige stem van zangeres Noémie Wolfs luid je heerlijk relaxt de avond in.

De tent naast De Bekroning heet De Bevlieging en ook hier feesten de bezoekers wat af. De Belgische band Balthazar, is één van de favorieten vandaag. Maar naast deze twee grote tenten, is er op het terrein meer muziek te vinden. Bij een klein huisje, tussen de planten, vindt er een hiphopfeest plaats. In een andere tent kan er de hele dag gedanst worden, van dubstep tot house. Ook krijgen talentvolle muzikanten vandaag een kans om op te treden. Onder andere de winnaar van de Hogeschool Utrecht Popprijs, de band Dirty Tuesday, mag vandaag laten horen wat ze in huis heeft.

Betoverend

De mix van al die verschillende stijlen houdt het festival spannend. Heb je even genoeg van muziek, dan ga je toch even een oestertje eten of een toneelstuk bekijken. Dit spreekt ook bezoekers Marjolein en Jean Paul uit Utrecht zo aan. “We wilden graag naar een klein, cultureel festival in Utrecht. Het is hier een beetje een mini Lowlands”, zegt Jean Paul. De Botanische Tuinen vindt het stel betoverend en het is dan ook niet de eerste keer dat ze hier zijn. “We hebben onze trouwreportage hier gefotografeerd”, vertelt Marjolein. Vandaag zijn ze er voor bands als De Staat en Hooverphonic. “Maar het is ook leuk om nieuwe muziek te ontdekken. De band Morning Parade was erg verrassend”, zegt Jean Paul. Naast muziek genieten ze van alles wat er te zien is. Zo hebben ze hun DNA laten isoleren. “Dat was echt leuk om te doen, met allemaal huis-tuin-en-keukenmiddeltjes”, zegt Marjolein.

Je dode kat klonen

Een festival zonder wetenschap op het terrein van de Universiteit Utrecht zou een beetje raar zijn. In de tent De Bestuiving vinden de hele dag lezingen plaats van verschillende wetenschappers. De stoelen zijn allemaal gevuld als Frans de Waal komt spreken. Hij is hoogleraar Psychologie aan de Emory University in Atlanta. Hij vertelt over het gedrag van dieren en de empathie die zij kunnen voelen. De vragen vliegen door de zaal. Maar ook Niels Geijsen, onderzoeker bij het Hubrecht Instituut trekt bekijks. Zijn verhaal over stamcelonderzoek is erg interessant en  soms wat bizar. Voor 50.000 dollar kan je je dode kat laten klonen in de VS, vertelt hij. De dag wordt afgesloten met een quiz van tijdschrift Quest. De winnares ontvangt van de hoofdredacteur een abonnement op het maandblad en het meest duurzame horloge van de hele wereld. Alleen houdt ze die laatste nog tegoed, aangezien het klokje in Japan wordt gemaakt en dat wat vertraging heeft opgelopen.

DNA slierten

Naast de wetenschapstent, staat het DNA-lab. Door middel van een gezouten mondspoeling, lenzenvloeistof, afwasmiddel en pure ethanol kan je zelf je DNA extraheren. Alles kan de bezoeker zelf doen. Het is wel even prutsen, om de sliertjes DNA uit het water te vissen en over te hevelen naar een klein buisje met alcohol. Maar uiteindelijk lukt het iedereen. Het lab wordt gerund door vier studenten van de UU. In het dagelijks leven reist het lab langs middelbare scholen, om scholieren kennis te laten maken met DNA. “Mensen vinden het erg leuk om te doen, er zijn er ongeveer 150 geweest vandaag. Het leuke is natuurlijk, dat je het mee naar huis kan nemen en bewaren”, zegt Melanie, derdejaars student Biomedische Wetenschappen.

Voor herhaling vatbaar

Festival De Beschaving mag terugkijken op een zeer geslaagde dag. De bezoekers en de organisatie lieten zich niet tegenhouden door het natte weer. Klam, maar voldaan stonden de mensen op de bussen te wachten richting de binnenstad. Het was één groot feest, met een relaxte sfeer. Geen gedrang bij optredens en alles was goed te bereiken. Op Twitter wordt de prachtige locatie toegejuicht en ook op de Facebookpagina van De Beschaving zijn veel complimenten van bezoekers te vinden. Laten we hopen dat het festival niet weer van het podium verdwijnt en we volgend jaar gewoon weer tussen een zee van bloemen kunnen feestvieren.