Succesvolle awardavond 5 minutes of fame

De film ‘Uit het zicht' won donderdag de prijs voor beste film en beste regie tijdens de awardavond van het studentenfilmfestival ‘5 minutes of fame’. In totaal waren er negen filmpjes van vijf minuten gemaakt door 43 studenten. Het thema ‘achter de horizon’ zorgde voor een scala aan grappige, ontroerende en bizarre films.

“Ik ben echt zenuwachtig, heb kriebels in mijn buik. Ik heb geen idee wat de rest heeft gedaan”, zegt Julie, student Liberal Arts en Sciences. Terwijl het fraaie café van het Louis Hartlooper Complex rond half acht langzaam volstroomt, staat Julie met een paar groepsgenootjes en trouwe fans helemaal achter in de ruimte. Haar film ‘Met naald en draad’ gaat over een vlaggenmaker uit Den Haag, die twee Russische meiden te logeren krijgt.

Julie heeft de montage op zich genomen, en dat was totaal nieuw voor haar. Omdat niet iedereen even ervaren is met filmmaken, kregen de studenten verschillende workshops aangeboden. “De cursus ging anders dan ik dacht, het was veel minder praktijk gericht. Er werd veel verteld over montage, maar je kreeg weinig echte tips. Gelukkig had Pim, een groepsgenoot, al ervaring met monteren. Dus hij heeft geholpen.” Collega Mariska, pre-masterstudent Kunstbeleid en Management, deed de regie. “Ik vond het echt leuk om te regisseren. Dat je dan tegen acteurs zegt: “Ja nu moet je het zo doen en dan moet je zo staan.”

Kill your darlings

Student journalistiek Guido kan zichzelf bewonderen op het grote doek. Hij speelt in de film ‘Ogenblikken’. “Ik kan nog niet te veel vertellen over het plot natuurlijk. Maar het filmen was erg leuk. In vier dagen hebben we het opgenomen.” Later in de filmzaal blijkt dat Guido een blinde jongen speelt. Door toevalligheden komt hij telkens hetzelfde meisje tegen. Maar is hij eigenlijk wel blind? In de film wordt niet gesproken, de beelden worden begeleid met muziek.

En vijf minuten zijn niet zo lang voor een film. “Het was echt een crime in de montage”, vertelt Kaj, één van de makers van ‘Ogenblikken’. We hadden anderhalf uur aan beeld en dan moet je mooi materiaal eruit gooien. Zoals ze wel eens zeggen, kill your darlings.” Zenuwen heeft hij niet, maar hij is wel een beetje bang voor het beeld. Kaj: “We hadden een slechte camera. Ik ben bang dat het er op het grote scherm niet zo mooi uitziet.”

Gejoel

Om half negen kan iedereen de zaal in. De rood pluchen stoeltjes vullen zich al snel met filmmakers, familie, geliefden, acteurs én juryleden. Paul Ruven (bekend van ‘Filmpje’), Herman de Wit (hoofdprogrammeur NFF) en Joost van Ginkel (ZAND en KUS) hebben de negen films afgelopen zondag al bekeken en beoordeeld. Na het vertonen van alle rolprenten, maken zij de winnaars bekend.

Het tempo ligt hoog door de vijf minuten. Niemand raakt verveeld. Er wordt veel geklapt en gejoeld als een film is afgelopen. Er zijn verhalen met humor, zoals ‘Goed idee’, maar ook ontroerende zoals ‘Retour’. Die laatste gaat over een ouder echtpaar dat elk jaar op nepvakantie gaat naar Schiphol. Als alle negen films zijn vertoond, wordt het wat onrustiger in de zaal. Het is tijd voor de prijsuitreiking.

Er worden vijf prijzen uitgedeeld: beste film, beste montage, beste scenario, beste cameravoering en beste regie. De winnaars krijgen een juryrapport, en de films worden vertoond tijdens de openluchtbioscoop in De Uithof. Ook mogen de filmploegen een masterclass bij Paul Ruven volgen. Alleen de ‘beste film’ maakt kans op nog een extraatje. Deze zit in de voorselectie voor de programmering van de voorfilmpjes van het NFF 2011.

Zenuwen

De jury laat de zenuwachtige deelnemers nog even zweten. Ruven praat de boel aan elkaar en elke film wordt kort besproken. Al rennend door de zaal spreekt hij de filmmakers aan. Als het dan echt tijd wordt voor de awards, wordt er door het publiek een geïmproviseerd tromgeroffel gecreëerd. Uiteindelijk gaan er drie groepjes met de prijzen vandoor, met ‘Uit het zicht’ als grote winnaar.

Ruven is tevreden over het festival. “Het leuke hier aan, is dat je voelt dat de studenten veel plezier hebben gehad. Je moet natuurlijk niet kijken naar de kwaliteit van de filmpjes. Je kan geen professionele dingen verwachten. Waar je op let is of de film bijzonder is, of die je raakt. Het laatste filmpje (‘Uit het zicht'), was echt professioneel. Ik ga de makers nu niet per se in de gaten houden, dat soort talent komt vanzelf wel bovendrijven.”

De prijswinnaars

‘Beste Cameravoering’ en ‘Beste Montage ging naar ‘Goed idee’. Een film over vier filmmakers die er maar niet uitkomen waar hun film over moet gaan.  Terwijl ze zitten te brainstormen, zie je de ideeën op het beeld verschijnen. De jury zegt “verrast te zijn door de krachtige beelden in de visueel rijke film”. Daarnaast vinden ze de montage goed, omdat deze “leidend en voelbaar is”.

‘Beste Scenario’ ging naar Retour, een film over een ouder echtpaar die een ‘grote reis’ maakt. De jury vindt het scenario “aandoenlijk en verrassend”.

‘Beste Regie’ en ‘Beste Film’ ging naar ‘Uit het zicht’. Een film over (weer) een blinde jongen op het station,  in gesprek met een jongen die wel kan zien. De jury vindt de acteerprestaties van “hoog niveau”. “De regisseur heeft het verhaal op een efficiënte en organische manier weten te vertellen”.  Daarnaast zegt het rapport dat de  “vele aspecten van het filmmaken elkaar versterken. Op bijzondere wijze, zonder moraliserend te worden, promoveert een –op het eerste gezicht- alledaagse ontmoeting tot een eigen visie op ons aardse bestaan.”