Winnaar van moeilijke DUB Lustrumquiz

Dertien vragen over de geschiedenis van de universiteit. Elke vraag leverde een letter op die gecombineerd moesten worden tot één woord. “Een onmogelijke opgave”, kreeg de redactie te horen. Na enkele hints, hebben we toch enkele goede en een aantal bijna goede inzendingen gekregen.

De winnaar van de DUB lustrumquiz is Margot van Es (21), vierdejaars bachelor Natuurwetenschap & Innovatiemanagment en eerstejaars Wiskunde & Toepassingen. Zij had alle vragen goed. “Het heeft mij de nodige uurtjes uitpluiswerk gekost. Maar het was een leuke afleiding tijdens het schrijven aan mijn thesis”, zegt Margot.  Makkelijk was het niet. “Ik had de hints wel nodig. Zeker omdat Wikipedia de verkeerde informatie gaf over de eerst benoemde hoogleraar.” Zij wint een romantisch diner voor twee ter waarde van 75 euro.

Ook Jolanda Mulder had alle vragen goed beantwoord. Zij krijgt een lustrumbierpakket aangeboden door brouwerij De Leckere. Diezelfde prijs gaat naar Rob Wesselink (1 fout) en Mies Mikx (2 fouten).

Alle antwoorden staan nu bij de lustrumquiz. Een van de lastige vragen was de benoeming van de eerste hoogleraar op de universiteit. Voetius schrijft Wikipedia, Liraeus zegt de Catalogus Professorum. En hoeveel bussen doen dagelijks De Uithof aan. Je kunt moeilijk de hele dag gaan tellen. Maar een folder van de universiteit biedt uitkomst: 20 lijnen. Ook het aantal studentensportverenigingen bleek een strikvraag. Op de site van Olympos staan er weliswaar 46, maar als je de dubbelgenoemde verenigingen eruit haalt, kom je op 29 verenigingen.

Niet alleen de vragen waren moeilijk, het bleek ook nog lastig om het woord te vinden. Het woord dat met de dertien letters gemaakt moest worden, was heel toepasselijk Johannapolder.

De winnaars krijgen van DUB een mail dat ze hun prijs kunnen komen ophalen.

Tags: lustrum