Oma’s United: studenten brengen eenzame ouderen samen

Knutselende oma's gaan ook op pad met studenten

De Utrechtse studente Economie en Bedrijfseconomie Laura (22) zet zich vrijwillig in voor de sociale onderneming Oma’s United. Ze organiseert knutselmiddagen voor ouderen en verkoopt hun kunstwerken om de workshops te financieren. “Ik help ouderen en leer zelf de beginselen van het ondernemen.”

Wat is Oma’s United?
“Oma’s United is een sociale onderneming van Enactus Utrecht, een studentenplatform voor sociaal ondernemerschap. In totaal vormen zes studenten het team van Oma’s United en ik ben één van hen. We organiseren workshops voor Utrechtse ouderen die behoefte hebben aan meer sociaal contact. Tijdens deze workshops, die twee uur duren, maken de ouderen bijvoorbeeld potten, armbandjes en draagtassen. Die verkopen we vervolgens om de middagen te kunnen financieren. Het doel is om de eenzaamheid van ouderen te verkleinen en hen de kans te geven hun creativiteit met elkaar te delen. Ze hoeven er niets voor te betalen en krijgen er veel voor terug.”

Hoe ziet een Oma’s United-workshop eruit?
“Eerst halen we de ouderen, ik noem ze oma’s, thuis op met een busje van vrijwilligersorganisatie Stade. We rijden met ze naar het buurthuis en drinken een kopje thee. We vertellen ze wat ze die dag gaan maken en vaak gaan ze meteen enthousiast aan de slag met scharen, pennen en stof. Wij, de studenten, houden ons op de achtergrond, zodat de oma’s met elkaar kletsen. Komen de gesprekken moeizaam op gang, dan helpen we een handje. Na afloop ruimen we het buurthuis op en brengen de spullen naar het kantoor van Enactus Utrecht. De producten komen uiteindelijk in verschillende winkels te liggen, zoals Pinokkio Speelgoed Utrecht.”

Wat doe jij bij Oma’s United?
“Ik ga over de productie en de marketing. Ik bedenk hoe de producten eruit komen te zien, koop het materiaal in en maak een stappenplan voor het maken van het product. Als ik niet weet hoe je een product moet maken, kijk ik op internet. Zo kijk ik wel eens YouTube-filmpjes over verschillende vlechttechnieken. Voor de marketingfunctie onderhoud ik contact met de winkels. Ook doe ik marktonderzoek. Ik ben bijvoorbeeld een keer de straat op gegaan om mensen te vragen welke van een aantal voorgestelde producten ze het liefste zouden kopen.”

Waarom heb je voor dit ‘werk’ gekozen?
“Vorig jaar besloot ik dat ik iets extra’s wilde doen naast mijn studie. Ik vind de kennis en ervaring die je opdoet binnen de bachelor een te zwakke basis vormen voor een carrière. Ik wilde oefenen in de praktijk, het liefst in een commerciële richting met een sociaal doel. Ik hoorde dat je bij Enactus Utrecht je eigen sociale onderneming kon opzetten met andere studenten en ik solliciteerde voor die functie. Met succes, want ik werd ingedeeld bij dit project. Ik heb niet zelf gekozen voor dit project, wel mocht ik min of meer zelf bepalen welke functies ik zou vervullen binnen het team.”

Was er meteen een vaste taakverdeling?
“Nee, veel taken zijn geleidelijk op mijn bordje gekomen. Mijn creativiteit kan ik goed kwijt in de productie en het commerciële denken in de marketing.”

En, bevalt het je bij Oma’s United?
“Ja, wat me vooral aanspreekt aan Oma’s United is dat ik met eigen ogen de ontwikkeling zie van de deelnemende oma’s. Zo herinner ik me dat ik tijdens mijn eerste workshop, in januari, naast een mevrouw zat die er ook voor het eerst was. “Spannend, hè”, zeiden we tegen elkaar. Ze keek wat schichtig om zich heen en ze wist niet zo goed wat ze moest doen. Sindsdien komt ze elke maand en inmiddels praat ze met alle oma’s en gaat ze helemaal op in de werkjes die ze maakt. Ik merk dus dat ze zich heeft ontwikkeld van schuchter naar heel sociaal en actief. Dat het project ‘werkt’ is mooi om te zien.”

Wat leer je ervan?
“Natuurlijk leer ik de kneepjes van het ondernemen, maar het meeste leer ik op persoonlijk vlak. Ik sta tijdens de workshop bijvoorbeeld belerend voor een groep mensen met 50 jaar meer levenservaring en wijsheid dan ik. Een grappige tegenstelling die ook lastige vragen oproept: hoe zet je jezelf neer, wat is gepast? Door te oefenen gaat dat steeds natuurlijker.”

Je hebt een hoop taken, hoe combineer je dat met je studie?
“De combinatie van Oma’s United en mijn studie gaat prima, omdat ik niet vast zit aan vaste werktijden naast de wekelijkse vergaderingen en de maandelijkse workshops. Ik bepaal zelf wanneer ik mijn andere taken uitvoer en tot nu toe kom ik niet in tijdsnood.”

Wat hoop je nog te bereiken bij Oma’s United?
“Het lijkt me mooi als het project een helder concept krijgt, dat andere steden gemakkelijk kunnen kopiëren. Op dit moment bedenken we om de zoveel workshops een nieuw product, maar het zou efficiënter zijn als we vier of vijf standaard producten in ons assortiment hebben. Verder hoop ik dat we in de toekomst nog meer oma’s werven, maar dat gaat al de goede kant op. De laatste paar keer reden er zelfs twee busjes in plaats van één.”

Ga je zelf deelnemen aan Oma’s United als je oma bent?
“Ja, als ik later weinig te doen heb, dan schrijf ik me zeker in. Een lekker koppie thee, gezelligheid, nieuwe vriendinnen uit de buurt met dezelfde creatieve interesse en geen kosten: heerlijk. Maar maak je geen zorgen, voorlopig zit ik nog niet verveeld achter de geraniums.”

Wist je dat… over Oma’s United

1. Wist je dat … Oma’s United pas in 2012 is opgericht?

2. Wist je dat…. burgemeester Aleid Wolfsen zo onder de indruk was van het project dat hij persoonlijk ook een workshop heeft bijgewoond?

3. Wist je dat….  Enactus Utrecht veel meer andere sociale ondernemingen heeft lopen, en vanaf december weer op zoek is naar nieuwe teamleden om deze te runnen?

4. Wist je dat…. je alle producten die door de ouderen zijn gemaakt kunt vinden op www.omasunited.nl of op Facebook www.facebook.com/omasunited

7. Wist je dat…ook oudere mannen welkom zijn net als oudere vrouwen zonder kleinkinderen?