‘Bemoei je niet met onafhankelijke onderwijspers’

Foto via Pixabay

De Rijksuniversiteit Groningen censureert berichten van de onafhankelijke Universiteitskrant (UK), beweert oud-redacteur Traci White vandaag in een artikel van de Volkskrant. Volgens haar zwakte UK-hoofdredacteur Rob Siebelink onder druk van het universiteitsbestuur kritische berichten af over onder meer ontgroeningen bij studentencorps Vindicat en de oprichting van een Groningse campus in China.

Dat is een kwalijke zaak, stellen studentenorganisaties ISO en LSVb en het Promovendi Netwerk Nederland (PNN). “Academische vrijheid gaat ook om journalisten die plannen controleren en kritisch besluiten van besturen bestuderen. Die vrijheid zullen wij te vuur en te zwaard verdedigen”, aldus Jan Sinnige, voorzitter van het Interstedelijk Studenten Overleg.

Kleurplatenwedstrijd
PNN-voorzitter Rolf van Wegberg sluit zich daarbij aan. “We hebben het hier niet over de buurtkrant die verslag doet van de winnaar van de kleurplaatwedstrijd”, wijst hij op belangrijke beslissingen die universiteiten nemen, zoals de arbeidsvoorwaarden van promovendi, de toelating van studenten en miljoeneninvesteringen in een buitenlandse vestiging.

Een woordvoerder van de Rijksuniversiteit Groningen stelt tegenover de Volkskrant dat de persvrijheid van UK niet in het geding is. “Wij bemoeien ons niet met UK-artikelen. Maar wij concluderen helaas wel eens achteraf dat er feitelijke onjuistheden in artikelen staan die gecorrigeerd moeten worden.”

Het rommelt al langer bij het Groningse universiteitsblad. In maart schreef het Dagblad van het Noorden erover. “Er is niks gecensureerd en niks tegengehouden”, zei hoofdredacteur Rob Siebelink toen. “Wel heb ik een paar keer ingegrepen in een verhaal omdat het in mijn ogen geen goeie journalistiek was.”

Zorgen
Het gebeurt vaker dat bladen van universiteiten en hogescholen in de problemen komen. In februari uitten hogeschool- en universiteitsmedia in een gezamenlijke brief hun zorgen over het verdwijnen van Sense, het onafhankelijke magazine over de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), dat wordt samengevoegd met andere HAN-publicaties. Volgens de hogeschool wordt het medium opgeheven omdat het weinig wordt gelezen, en is de beslissing niet genomen om de persvrijheid in te perken.

De onafhankelijkheid van hogeronderwijsmedia is in tegenstelling tot bijvoorbeeld de rechten van de medezeggenschap niet wettelijk vastgelegd. Het wordt tijd om de bescherming van de redacties in de wet op te nemen, zei SP-Kamerlid Jasper van Dijk in 2011. Vooralsnog is het er echter niet van gekomen.