‘Geef elke gehandicapte student dezelfde studietoelage’

Het is voor gehandicapte studenten lastiger dan voor reguliere studenten om de stap naar het hoger onderwijs te maken, stellen de vakbonden. Zij hebben soms meer moeite zich intensief in te spannen en kunnen niet altijd werken naast hun studie.

Deze studenten kunnen wel financiële ondersteuning krijgen, maar moeten daarvoor sinds 2015 aankloppen bij hun gemeenten. Lang niet iedereen is hiervan op de hoogte: slechts zeven procent van de gehandicapte studenten maakt gebruik van deze individuele studietoeslag.

Enorme verschillen per gemeente
Maar erger zijn de “enorme verschillen” tussen gemeenten in de hoogte van de toeslag. De gemeente Heerenveen stelt volgens de vakbonden maandelijks 42 euro beschikbaar, terwijl in Zwolle dat 310 euro is. Bovendien hanteren gemeenten verschillende criteria: soms is de hoogte leeftijdsgebonden, soms is het een vast bedrag.

CNV Jongeren en de LSVb berekenden hoeveel studenten kregen voor de decentralisatie en komen uit op een maandbedrag van 282 euro. Kunnen gemeenten dat niet als minimum aanhouden? In gemeenten waar het duur is om te wonen, zou dat bedrag eventueel nog kunnen worden aangevuld, stellen ze voor.

Extra potje voor tegemoetkoming
Studenten met een functiebeperking kunnen daarnaast aanspraak maken op het profileringsfonds bij universiteiten en hogescholen. Maar ook bijvoorbeeld topsporters en bestuurders kunnen uit dat potje putten. De Kamer maakte zich vorig jaar zorgen dat er zo wel erg weinig overblijft voor studenten met een functiebeperking en pleitte voor een extra tegemoetkoming. Maar oud-minister Bussemaker zei toen eerst nieuw onderzoek af te willen wachten.