“Seksuele intimidatie speelt ook in Nederlands hoger onderwijs”

Het was groot nieuws afgelopen week: verschillende actrices beschuldigden filmproducent Harvey Weinstein van seksueel misbruik en intimidatie. Een golf van verontwaardiging trok door Hollywood en de Amerikaanse actrice Alyssa Milano startte de hashtag #metoo, waarmee ze wilde laten zien hoe wijd verbreid het probleem is.

Duizenden Amerikaanse vrouwen deelden hun ervaringen via sociale media en ook in Nederland was de hashtag lange tijd trending.

Probleem speelt ook in hoger onderwijs
Samen met de drie andere vrouwelijke voorzitters van de plaatselijke studentenvakbonden roept de ASVA de hashtag #metooOnderwijs in het leven. “We willen laten zien dat dit probleem ook in het Nederlandse hoger onderwijs speelt”, zegt voorzitter Tammie Schoots.

Is zo’n actie nu echt nodig? Zeker, benadrukt Schoots. “Het probleem zit niet alleen in de bovenlaag. Dat is vaak een uitdrukking van wat er daaronder gebeurt. Seksuele intimidatie en discriminatie zijn legitieme problemen, die nog erg normaal worden gevonden.”

Meer openheid over seksuele intimidatie
Tammie Schoots geeft zelf het voorbeeld dat ze een keer een debat voerde met verschillende mannelijke bestuurders. “Daar werd gezegd, jij bent de enige vrouw, dus jij mag de emotionele argumenten van de avond aanvoeren. Je wordt als vrouw vaak in zo’n soort rol gedrukt, waarbij de inhoud ondergeschikt is.”

Schoots pleit voor meer openheid over seksueel geweld en intimidatie, ook voor mannen. “Het voordeel van zo’n hashtag is dat je niet expliciet hoeft te worden en niet in detail hoeft te treden, maar dat je toch kunt laten zien dat het wel degelijk een probleem is. Het is belangrijk om te praten over hoe we met elkaar om willen gaan.”

Op het moment van schrijven zijn er nog geen tweets gedeeld met de hashtag #MetooOnderwijs. Elsevier-journalist Nikki Sterkenburg deelde afgelopen maandag op Twitter, met de internationale hashtag, wel een voorbeeld van seksuele intimidatie binnen een Belgische universiteit.

Draadje. Het ergste #MeToo verhaal hoorde ik deze zomer. Het betrof vrouw die aan Belgische universiteit was gepromoveerd. Haar promotor /1

— Nikki Sterkenburg (@SterkNikki) October 16, 2017

bleek al een reputatie van rokkenjager te hebben, zelf kende ze zijn reputatie niet. In de jaren dat zij bij hem promoveerde, deed hij /2

— Nikki Sterkenburg (@SterkNikki) October 16, 2017