Bakkerboyz rappen over hun liefde voor de IBB

“We hebben het anthem van het IBB gemaakt”, zegt bakker Boy Jasmin ‘De Moesmakende Hakker' Palamar. In het dagelijks leven een serieuze student Geschiedenis aan de UU. “Er zitten zeker geen commerciële overwegingen achter, we hopen dat het nummer op elk huisfeestje gedraaid wordt.” Het idee voor het nummer ontstond in de zomer van 2016. “Ik reed met Adem en Jelle (artiestennamen Demma Denim en Milky Moustache) in een camper door Nederland. We begonnen voor de grap te rappen over dingen die we tegenkwamen. Later keek ik om me heen op de IBB en toen dacht ik: hier kun je ook wel over rappen. Toen heb ik mensen benaderd die muziek wilden maken, opnameapparatuur hadden of clips konden schieten en zo begon het te rollen.” De Bakkerboyz bestaan inmiddels uit zes man die allemaal een link hebben met de IBB.

De clip met de rap gaat hard op Facebook. Op de dag van schrijven waren er al 13.000 weergaven. Wat houdt wonen in Utrechts’ grootste studentencomplex, vernoemd naar straat Ina Boudier-Bakkerlaan in volgens de Bakkerboyz? Strak staan op huisfeesten, ook al kun je je huur niet betalen en het tekenen van piemels op de muren van de IBB. Al moeten we deze culthit vooral niet te serieus nemen, zeggen ze.

Bloed uit de oren
‘De Moesmakende Hakker’ is erg blij met alle reacties op de clip. “We zijn allemaal ook heel blij met het bereik dat het binnen een paar dagen heeft gehad. We hebben ook de reacties gehad die we willen, van mensen die het leuk vinden en erom kunnen lachen.” Al zijn er ook reacties als: ‘Bloed uit de oren, verschrikkelijk’. “Ja, haha, die zitten er ook tussen, dat snap ik dan ook wel weer”, lacht hij. “Het gaat ons vooral om het feit dat mensen het leuk vinden.”

Sterker nog: het bevalt de Bakkerboyz zo goed, dat ze graag meer muziek willen maken. “Toen we begonnen hadden we iets van: laten we in ieder geval dit nummer maken en dan kijken we daarna verder. En Iedereen is dankzij de ontvangst zo positief dat we nu allemaal wel verder willen. We moeten nog wel gaan kijken naar hoe we dat gaan invullen. We hebben nu een anthem neergezet en zoiets doe je geen twee keer.” Of we nu een live-performance op elk IBB-feestje kunnen verwachten? “Ja, zeker weten. Dat hebben we stiekem al een keer gedaan. In november was het nummer al grotendeels af. Toen hebben we het in Huize Frits opgevoerd om te kijken hoe mensen het vonden. Toen was het vooral ook heel erg grappig maar ook echt een what the fuck-moment. Maar we hebben het maar gewoon doorgezet.

IBB-Fest
Bij de studentenflats wordt vanaf dit jaar geen IBB-fest meer georganiseerd. Na acht edities viel begin februari het doek en vroeg de organisatie faillissement aan. De organisatie sprak toen de hoop uit dat er nieuwe studenten op zouden staan om het festival nieuw leven in te blazen. Of de Bakkerboyz er iets voor voelen om dit op te pakken?

“Ik weet dat heel veel IBB’ers het jammer vinden en wijzelf ook”, reageert Palamar. “Ik vind het op zich een goed idee, maar of het praktisch is weet ik niet. We studeren allemaal nog en onze masters en dergelijke komen eraan. En daarbij: ik zou niet zo 1-2-3 kunnen bedenken hoe je nu wel geld kan binnenhalen. Wie weet dat het er wel van komt, zo zijn we ook wel weer: we houden alle opties open en met die houding zijn we ook begonnen met dit project.

Tags: ibb-complex