Belangrijkste onderwijsprijs UU naar Zeeuws college, bètadocent grootste talent

Docenttalent Ingmar Swart en Docent van het Jaar Alexei Karas

Tijdens het jaarlijkse onderwijsfeestje van de UU, de Onderwijsparade, zijn donderdagmiddag in het Academiegebouw de winnaars van de Docentenprijzen 2016-2017 bekendgemaakt door rector Bert van der Zwaan. Alexei Karas, van oorsprong Rus, won de prijs van de beste docent, Ingmar Swart die van het docenttalent.

Zeeuwse studenten kozen Alexei Karas de afgelopen twee jaar al als beste docent van het University College Roosevelt. Zij prijzen de hoofddocent en het afdelingshoofd Economie, die al bijna tien jaar in Middelburg werkt, om zijn passie en de creatieve manier waarop hij college geeft. Zo laat hij studenten in het college eerst met stemkastjes vragen beantwoorden over de bestudeerde stof en laathij ze onderling discussiëren voordat hij zelf uitleg geeft.

De jury van de Docentenprijs waardeert het gebruik van innovatieve technieken door Karas. Zijn werkwijze is volgens de jury “een directe afspiegeling van de evidence-based visie op onderwijs en leren”. Een student van de Academic Affairs Council van het UCR die Karas voordroeg, vertelde de jury: “Als ik op een ingewikkeld concept stuit, denk ik altijd: hoe zou dr. Karas het uitleggen?” En niet onbelangrijk: Karas weet van economie “fun” te maken.

Het is voor het eerst dat de belangrijkste Utrechtse docentenprijs naar de UU-dépendance in Zeeland gaat. Er was zelfs nog nooit een Middelburgse docent genomineerd voor de prijs die in 1995 voor het eerst werd uitgeloofd. Aardwetenschapper Arwen Deuss en socioloog Stefan Soeperman waren de andere docenten die dit jaar in de race waren voor de prijs.

Docent Scheikunde en Natuurkunde Ingmar Swart werd uitgeroepen tot grootste talent. De prijs is bedoeld voor docenten met minder dan vijf jaar ervaring. Ook Swart gebruikt innovatieve methoden als stemkastjes om zijn onderwijs aantrekkelijk te maken. De jury waardeert daarnaast de grote aandacht die Swart in zijn onderwijs besteedt aan het doen van onderzoek.

Swart wordt bestempeld als een “rijzende ster in Utrecht”. Hij neemt al belangrijke taken op zich. Zo is Swart voorzitter van de examencommissie Scheikunde.

Swart werd voorgedragen door studievereniging Proton van Scheikunde en werd verkozen boven de twee andere genomineerden: bioloog Rutger Hermsen en Nienke Kuijpers van Diergeneeskunde.

De beide winnende docenten worden officieel gelauwerd tijdens de diesviering in de Domkerk eind maart. Zij krijgen dan een wisseltrofee en een geldbedrag (5000 euro voor Docent van het Jaar, 3000 voor het Docenttalent). De twee studieverenigingen die de winnaars voorgedragen hebben, krijgen elk 1000 euro.