Bezetting duurt voort aan Vrije Universiteit

Actiegroep Titanic houdt nog altijd een zaal van de Vrije Universiteit bezet. Het protest duurt al dagen.

Vorige week woensdag begon de bezetting van de Kerkzaal aan de Vrije Universiteit. Studenten van de faculteit Aard- en levenswetenschappen protesteerden opnieuw tegen bezuinigingen op hun faculteit, die volgens hen het onderwijs aantasten. De studenten zitten er nog steeds, meldt universiteitskrant Advalvas.

De studenten rolden een spandoek met Koekiemonster over de gevel van de Vrije Universiteit, met daarop het woord ‘koekjesfabriek’. Intussen delen ze ook pamfletten uit over de financiering van het totale hoger onderwijs.

De Vrije Universiteit stuurde vrijdag een laatste voorstel naar de bezetters. Er moet wel een reorganisatie aan de faculteit komen, omdat die te veel geld uitgeeft. Maar er zullen geen opleidingen geschrapt worden en alle studenten kunnen hun opleiding afmaken.

De VU was vrijdag niet van plan de Kerkzaal te laten ontruimen. “De gesprekken met actiegroep Titanic hebben de afgelopen dagen in een goede sfeer plaatsgevonden, we gaan ervan uit dat het contact in dezelfde sfeer blijft verlopen.”