Bezoekersrecord op open dag bacheloropleidingen

Afgelopen zaterdag vond aan de Universiteit Utrecht de drukste bachelorvoorlichtingsdag in maart ooit plaats. Ruim 12.000 geïnteresseerden meldden zich aan.

Studeren aan de universiteit blijkt onverminderd populair. Ook zonder basisbeurs. Afgelopen zaterdag was namelijk de drukst bezochte open dag ooit in maart. Ruim 12.000 bezoekers kwam naar De Uithof, de internationale campus en de binnenstad om informatie te krijgen over het studieaanbod.

"Het recordaantal bezoekers komt niet onverwacht", zegt adviseur bachelormarketing Irene Mol. "We merken dat het een trend is dat studiekiezers zich steeds beter willen laten voorlichten. Het leenstelsel draagt daar aan bij: scholieren willen de juiste keuze maken."

De Universiteit Utrecht organiseert tweemaal per jaar voorlichtingsdagen voor bachelorkiezers. De open dag in november is verspreid over twee dagen (vrijdag en zaterdag) en wordt door relatief veel 6-vwo'ers bezocht. Bij de open dag in maart zijn de scholieren uit de klassen 4 en 5 van het vwo in de meerderheid.

De open dag in maart was nooit eerder zo goed bezocht als zaterdag. Het aantal studiekiezers steeg met 21 procent ten opzichte van vorig jaar. Populaire opleidingen zoals Geneeskunde boden zaterdag daarom extra voorlichtingsrondes aan.

Veel scholieren namen een ouder mee. Van het totale aan bezoekers was bijna 45 procent een begeleider. Vanwege het grote aantal geïnteresseerden besloot de opleiding Psychologie ouders en kinderen te scheiden. Ouders konden de voorlichting volgen in een aparte zaal via een scherm.

Twee jaar geleden voerde de Universiteit Utrecht een éénouderbeleid in. Studiekiezers mogen sindsdien maar maximaal één begeleider meenemen. Mol: "Het moet niet zo zijn dat opeens de zaal vol zit met driekwart ouders. We willen de capaciteit van voorlichtingsrondes zo goed mogelijk benutten."