Bijspringen voor de studie? Ouders twijfelen nog

Een ouder tijdens een voorlichtingsdag van de UU

Nu de eerste studenten zonder basisbeurs aan hun opleiding beginnen, slaat de twijfel bij ouders toe. Want wat is wijsheid? Zelf bijspringen of je kind met een flinke studieschuld laten afstuderen?

Nu nieuwe studenten per 1 september geen basisbeurs meer ontvangen, krijgt budgetinstituut Nibud veel vragen van ouders die twijfelen hoeveel geld ze maandelijks moeten geven. Liefst willen ze hun kind over een paar jaar schuldenvrij de wereld insturen, maar niet iedereen heeft daar geld voor.

Nieuwe bachelorstudenten krijgen geen basisbeurs meer, net als nieuwe masterstudenten en universitaire studenten die langer dan drie jaar over hun bachelor doen. Dat scheelt 286 euro voor uitwonende studenten en 102 euro voor wie nog thuis woont.

Het Nibud raadt ouders aan om in ieder geval niet krom te gaan liggen om te voorkomen dat hun zoon of dochter moet gaan lenen bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). De voorwaarden voor een studielening zijn gunstig en de meeste afgestudeerden blijken prima in staat het hele bedrag netjes af te betalen. Het advies is om een begroting te maken en niet meer te lenen dan strikt noodzakelijk is.

Bijdrage ouders
Overigens krijgen ook de studenten die nog wel een basisbeurs ontvangen, al geld van hun ouders. Gemiddeld 179 euro per maand, stond in juni al uit het Studentenonderzoek 2015 van het Nibud. Daarnaast betalen veel ouders het collegegeld en de zorgverzekering van hun studerende kinderen.

Volgens het Nibud heeft 36 procent van de studenten een lening bij de DUO. Een derde van die leningen zou bedoeld zijn om later een spaarpotje achter de hand te hebben, bleek verder uit het studentenonderzoek.