Books4Life weer op zoek naar nieuwe ruimte

Het van oorsprong studenteninitiatief Books4Life is sinds eind 2014 gevestigd in Kromme Nieuwegracht 46, het voormalige faculteitsbureau van Geesteswetenschappen. Vorige week kreeg de winkel waarvan de opbrengst naar goede doelen gaat te horen dat het pand per september moet worden verlaten. De overeenkomst waarbij Books4Life de begane grond gratis mocht huren, wordt door de UU opgezegd.

Het is niet voor het eerst dat de boekwinkel op zoek moet naar een nieuwe winkelruimte. Drie jaar geleden moest het onderkomen in een vleugel van de UB al na een jaar worden opgegeven. Destijds sprong de Utrechtse hoogleraar Dop Bär, inmiddels met emeritaat, in de bres. Hij wees erop dat de Utrechtse oprichter van Books4Life Eefje van de Sanden in 2011 een van de universitaire studentenprijzen had gekregen.

Voorzitter John Rijnbeek is de universiteit dankbaar voor de gratis ruimte die zij Books4Life ter beschikking heeft gesteld. De omzet is de afgelopen jaren verdrievoudigd tot meer dan 40.000 euro. Daarvan gaat 90 procent naar goede doelen. “Het is erg jammer dat we hier nu weg moeten. We waren heel blij met de locatie.”

Hoewel Rijnbeek te horen heeft gekregen dat de universiteit op dit moment geen ander pand beschikbaar heeft, geeft hij de moed nog niet op. “De band met de universiteit is de afgelopen jaren misschien wat losser geworden; onze vrijwilligers zijn geen student meer, maar van alle leeftijden. Toch vinden wij dat er nog steeds een bijzondere relatie is met de universiteit. Dat hebben we de afgelopen jaren ook met verschillende acties laten zien.”

Desalniettemin mikt Books4Life ook op tijdelijke huurmogelijkheden buiten de universiteit. “Het liefst in de binnenstad en het liefst weer gratis. We hebben ongeveer 100 tot 120 vierkante meter nodig. We beginnen eind deze week met een campagne om onze zoektocht onder de aandacht te brengen.”

Bij de directie Vastgoed & Campus was woensdag niemand bereikbaar voor een toelichting. Ook de nieuwe bestemming van het pand aan de Kromme Nieuwegracht 46 is daarom niet bekend.

*Update 8 mei 2017*:
Volgens beleidsdirecteur Peter Blok van Vastgoed & Campus wil de UU de Kromme Nieuwegracht 46 op korte termijn gaan gebruiken als ‘doorschuifpand’ of verkopen.

De universiteit zoekt ruimte voor onder andere de medewerkers van de faculteit Rebo die in Achter St Pieter 200 werken en voor de medewerkers van het Universiteitsmuseum. Deze twee panden gaan flink op de schop en kunnen langere tijd niet worden gebruikt.

De andere optie is het verkopen van KNG 46. “Het pand zit voor de universiteit op een decentrale plek; niet in de buurt van de Drift of Trans.”

Books4Life kan niet in het pand blijven zitten tot de universiteit een beslissing heeft genomen, zegt Blok. “Zodra we weten wat we willen, komen we meteen in actie. Dan moeten we niet hoeven wachten tot de boekwinkel eruit gaat.”

De kans dat de universiteit de vrijwilligersorganisatie een andere ruimte aanbiedt, is nihil. “Ik vind dat we onze maatschappelijke taak hebben volbracht.”

Wie met Books4Life in contact wil treden over een mogelijke nieuwe locatie kan mailen met info@books4lifeutrecht.nl

Tags: books4life