Botanische Tuinen met Bianco opnieuw uithangbord voor cultuur in De Uithof

De Uithof als centrum voor cultuur met de Botanische Tuinen als uithangbord. Na Festival de Beschaving is het deze weken de beurt aan het dynamisch, anarchistisch circus van Bianco. Later dit jaar volgt nog een spectaculaire lichtshow uit China.

Het is nog een ongewoon beeld: allemaal fietsers en auto's die in de avond naar de Botanische Tuinen komen voor een cultureel programma. Na Festival de Beschaving is het nu het de beurt aan het NoFit State Circus Bianco uit Engeland dat dans, acrobatiek, theater en muziek met elkaar combineert.

Voor de deur van de Botanische Tuinen staat een caravan van de schouwburg voor de kaartjes. De bezoekers lopen door de tuin naar de tent. Het zijn er eigenlijk twee. Eén van de schouwburg waar je kunt eten en drinken, en een tent van het gezelschap waar de voorstelling plaats vindt - waar je overigens ook consumpties kunt krijgen, maar in de stijl van het gezelschap zelf, zoals grote glazen bier op zijn Engels zonder schuim.

Steeds vaker zal de Botanische Tuinen terrein ter beschikking stellen voor cultuur. Het past ook in het beleid van de universiteit om banden met culturele instellingen aan te halen. “Kunst, cultuur, muziek, symposia, lezingen en debatten maken deel uit van een brede academische vorming  en zetten ons op andere manieren aan het denken over onszelf en de maatschappij”, zei collegelid Anton Pijpers tijdens een voorstelling van Bianco vorige week die de universiteit en het Utrecht Science Park hadden uitgekocht voor 250 wetenschappers, studenten, managementleden en partners van het Utrecht Science Park.

De voorstelling wordt aangekondigd als een ontdekkingsreis. Je staat in een tent met grote stellages en je wordt meegenomen in een wereld van beweging die zich vooral in de hoogte afspeelt. Het is een spel met de zwaartekracht waarbij acrobaten bijvoorbeeld de lucht in schieten waarbij collega’s de snelheid bepalen door als tegengewicht te dienen.

Bij Bianco gaat het om het beeld en niet om het kunstje. Een liveband zorgt voor de sfeer. Soms is die rauw als de acteurs elkaar toeschreeuwen en de muziek Engelse anarchopop laat horen. Dan weer verstild, als een vrouw meters de lucht in gaat met jurk die tot de bodem reikt en daar rode rozenblaadjes op vallen. Soms theatraal als groep met strandballen en zwembandjes op de trampoline springen alsof het een zwembad is.

Met evenementen als Bianco krijgt De Uithof een culturele voorziening in het Utrecht Science Park. Het kan de drempel verlagen om als student of medewerker eens te gaan kijken. Het is een internationale, experimentele voorstelling die wel aansluit bij promovendi en studenten. Toch is belangstelling vanuit studenten en medewerkers nog niet groot, wellicht omdat de tent in De Uithof nauwelijks zichtbaar is of omdat de toegangsprijs zeker voor studenten betrekkelijk hoog is. Er geldt voor studenten overigens wel een flinke korting, met name als ze op het laatste moment komen.

De jubilerende Botanische Tuinen hebben de gelegenheid aangegrepen om met zo’n tachtig vrijwilligers naar de voorstelling te gaan. Het was te verleidelijk om te laten schieten, zo’n bijzondere voorstelling in de eigen achtertuin.

Nofitstate circus Bianco is nog te zien tot en met 28 september in de Botanische Tuinen van de UU. Op dinsdag, woensdag en zonderdag is de prijs 35,50 euro (voor studenten 20 euro) en op donderdag, vrijdag en zaterdag 39,50 euro (studenten 25 euro). Voor alle dagen geldt voor studenten een lastminute aanbieding van 15 euro. Medewekers kunnen via de balie van de Botanische Tuinen 5 euro korting krijgen.