'Bouw snel extra woningen voor buitenlandse studenten'

Wereldwijd gaan er steeds meer jongeren in het buitenland studeren. Nederland moet daarvan profiteren, menen de studentenhuisvesters. Het aantal buitenlandse studenten kan hier nog flink omhoog.

Volgens internationaliseringsorganisatie Nuffic komen er steeds meer internationale studenten voor een volledige opleiding naar Nederland en groeit ook het aantal studenten uit het buitenland voor stage of uitwisseling.

Maar als universiteiten en overheid hun best doen, kunnen dat er drie keer zoveel worden, menen twee belangenorganisaties van studentenhuisvesters (Kences en The Class of 2020). Volgens hun berekeningen levert dat op termijn 45 duizend banen op en een jaarlijkse impuls aan de economie van 3,75 miljard euro.

Maar dan moeten die studenten wel ergens kunnen wonen. De organisaties schatten dat er een investering van 9,5 miljard euro nodig is om de nodige woningen te bouwen. “Met de juiste hervormingen en de participatie van Nederlandse pensioenfondsen kunnen we die investeringen doen en tienduizend kamers per jaar bouwen”, zeggen ze.

De huisvesters wijzen op landen als Canada en Australië, die nog veel meer buitenlandse studenten trekken. Daar zou Nederland een voorbeeld aan moeten nemen. Ook zouden de regels voor verhuurders wat minder streng moeten worden.

Ze hebben samen een brief gestuurd aan de informateur. Als het komende kabinet de ambities van de studentenhuisvesters onderschrijft, zullen investeerders zich zeker genoeg voelen om over de brug te komen.