Bussemaker: Communicatie DUO over ov-boete kan nog beter

De Nationale ombudsman uitte vorige maand stevige kritiek op de communicatie van DUO richting studenten over het stopzetten van hun ‘studentenreisproduct’. Studenten moeten dit zelf regelen, maar velen van hen vergeten dit, met een hoge boete tot gevolg. 

De mails van DUO over de boetes zijn te onduidelijk, vindt de ombudsman: studenten ondernemen daardoor geen actie, zodat de boete en de studieschuld flink oplopen. De dienst zou volgens de ombudsman met beboete studenten moeten bellen om dit te voorkomen.

Minister Bussemaker is blij met de aanbevelingen. Ze is zich bewust van “de nadelen en beperkingen die het huidige systeem kent”, schrijft ze in antwoord op Kamervragen die de Socialistische Partij stelde naar aanleiding van het rapport van de Ombudsman. Ze herhaalt dat ze samen met studentenorganisaties bekijkt hoe de communicatie beter kan.

Ze wijst erop dat DUO al één verbetering heeft doorgevoerd: in de onderwerpregel van de mail staat nu duidelijker vermeld dat studenten een boete hebben openstaan. De komende weken zal de instantie nog enkele tekstverbeteringen voor de website en de e-mails voorleggen. 

Ook GroenLinks stelde Kamervragen over het onderwerp. De partij wil dat de minister, zolang het niet mogelijk is om de ov-kaart automatisch stop te zetten, DUO opdraagt alle aanmaningen naar studenten op te schorten en geen nieuwe gevallen door te verwijzen naar de deurwaarder.

Maar dat idee wijst de minister resoluut van de hand. “Het lijkt mij volkomen logisch dat DUO studenten bij herhaling wijst op hun plichten om het studentenreisproduct stop te zetten.”

Met de Tweede Kamer heeft ze in december afgesproken dat de boete pas verdubbeld mag worden als de communicatie van DUO is verbeterd. Daarvoor heeft de dienst tot 1 januari 2018 de tijd. Voor de zomer zal Bussemaker uitgebreid reageren op het rapport van de ombudsman.

Advertentie