CDA-leden willen ov-studentenkaart behouden

Studenten moeten vrij kunnen reizen met het openbaar vervoer, vindt het partijcongres van het CDA. De leden willen niet dat er wordt bezuinigd op het reisrecht van studenten.

Het CDA-congres stemde zaterdag in met een aanpassing van het conceptverkiezingsprogramma. Daarin stond dat de ov-studentenkaart moest worden vervangen door “een tegemoetkoming in de  reiskosten”.

Een krappe meerderheid (51 procent) van de CDA-leden was het daar niet mee eens. Ze vinden de ov-kaart in zijn huidige vorm belangrijk en voorzien veel administratieve rompslomp als de ov-kaart wordt omgezet in een trajectkaart.

De partij wil de basisbeurs voor bachelorstudenten opnieuw invoeren. Een voorstel om ook de basisbeurs voor masterstudenten in ere te herstellen haalde onder de leden net geen meerderheid.