Coschap en stage ook voor illegalen

Scholieren of studenten die illegaal in Nederland verblijven mogen ook stage lopen. Dat heeft de rechter bevestigd in de zaak van een mbo’er tegen de Staat. Vorige maand won de Radboud Universiteit Nijmegen een vergelijkbare rechtszaak.

Illegale vreemdelingen mogen in Nederland onderwijs volgen, maar hebben volgens demissionair minister Kamp van Sociale Zaken geen recht op een stage. Hij ziet zo’n stage niet als onderwijs, maar als arbeid waar een vergunning voor nodig is.

Daarom mocht de illegale mbo’er Kelvin geen stage lopen. De Surinamer spande een rechtszaak aan, omdat het verbod op een stage zijn recht op onderwijs zou inperken. Hij heeft zijn zaak gewonnen, meldt de NOS.

Want een stage maakt deel uit van het onderwijs, aldus de rechtbank. En de overheid mag het recht op onderwijs alleen aantasten als zij een rechtvaardig doel nastreeft dat slechts op die manier kan worden bereikt. Maar daar is in dit geval geen sprake van.

Begin april won de Radboud Universiteit Nijmegen een vergelijkbare zaak bij de Raad van State. Zij liet een illegaal in Nederland verblijvende Iraanse studente tandheelkunde coschappen lopen en kreeg daarvoor in 2008 een boete van 9.500 euro. Die hoeft de universiteit nu niet te betalen.

Minister Kamp kwam vorige maand hard in botsing met de gemeente Amsterdam, die illegale stagiairs gewoon stage wil laten lopen. De gerechtelijke uitspraak bevestigt haar gelijk.