Dít zijn de nieuwe VN-jongerenvertegenwoordigers

Winnaars Elian Yahye (Algemene Vergadering) en Martijn Visser (Duurzame Ontwikkeling)

Thijs Toonen (20) werd verslagen door medefinalist en student Internationale Betrekking Elian Yahye (19) uit Leiden. Hij mag aan de slag als jongerenvertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van de VN.

Op de avond van de uitreiking tijdens de Nacht van de VN in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam, hadden de finalisten nog een laatste kans om zich te bewijzen en twijfelende stemmers over de streep te trekken tijdens een minuut durende pitch. Hierbij verloor Thijs het van Elian. De andere winnaar is Martijn Visser (23),student die in Utrecht de bachelor Biologie heeft gedaan en nu de studie Forest & Nature Conservation aan de Universiteit van Wageningen volgt. Hij was finalist Duurzame Ontwikkeling.

De komende twee jaar hebben Elian en Martijn de taak om, samen met hun collega’s Max van Deursen (Duurzame Ontwikkeling) en Sahar Afzal (Algemene Vergadering VN), de ideeën van de Nederlandse jongeren te verzamelen en deze overtuigend over te brengen bij de VN.

Een jongerenvertegenwoordiger vormt de schakel tussen jongeren en de politiek en worden aangesteld voor een termijn van twee jaar. In deze tjid geven de vertegenwoordigers gastlessen en workshops door heel Nederland om jongeren te betrekken bij onderwerpen die spelen bij de VN.