De Nacht van de Fooi Utrecht haalt ruim 13.000 euro op

Optreden van Kitsch ‘N Crew op de Ganzenmarkt tijdens de Nacht van de Fooi.

Ruim honderd kroegen, restaurants en uitgaansgelegenheden in Utrecht stonden hun fooi af aan vijf kleinschalige en duurzame ontwikkelingsprojecten onder het motto ‘Keep the Change, Change the World’. In heel Nederland werd een bedrag van meer dan 75.000 euro opgehaald.

De Nacht van de Fooi wordt sinds 2005 jaarlijks georganiseerd door studenten en is inmiddels uitgegroeid tot een waar evenement. Afgelopen zaterdag 30 mei stond de Ganzenmarkt in het centrum van Utrecht in het teken van ontwikkelingssamenwerking. De dag werd geopend door burgemeester Jan van Zanen en de hoofdsponsor Impulsis, een loket voor kleinschalige ontwikkelingssamenwerking.

Overdag traden er acht verschillende bandjes en artiesten op, waren er diverse activiteiten voor kinderen georganiseerd en werd er een flashmob gedaan door de Utrechtse studentendansvereniging STUdance. In de avond was er tot laat nog een after-party in Grand café Ubica.

Volgens bestuurslid en UU-student Ida Brekelmans was het een geslaagd evenement, waar maar liefst veertien steden in heel Nederland aan meededen. “We zijn met het bestuur in verschillende steden geweest. De Nacht van de Fooi Utrecht was erg druk bezocht en goed georganiseerd. De stad haalde uiteindelijk van alle deelnemende steden het meeste geld op. Daar zijn we als bestuur natuurlijk heel blij mee. Café de Zaak gaf per biertje zelfs nog 50 cent extra aan het goede doel!”

De Nacht van de Fooi brengt ontwikkelingssamenwerking onder de aandacht bij het uitgaanspubliek. Na verdubbeling van hoofdsponsor Impulsis werd in totaal een bedrag van ruim 75.000 euro opgehaald, waarvan Utrecht het hoogste bedrag van maar liefst 13.085,92 euro ophaalde.

De opbrengst gaat dit jaar naar de projecten Afri-Can, AquaQuest, Geefeenkoe, Knowledge for Children en Product of Prison. “Jaarlijks krijgen we zo’n tachtig aanmeldingen van verschillende projecten. Het bestuur van de Nacht van de Fooi kiest samen met de hoofdsponsor Impulsis op basis van onder meer de begrotingen van deze projecten naar wie het geld gaat. Van de gekozen projecten weten we dat het geld goed terecht zal komen”, vertelt Ida.