De Ragweek: studenten pakken uit voor het goede doel

Spontaan speelde in een eerdere ragweek voor kapper, dit jaar verkopen ze tosti's in De Uithof

Utrecht staat vanaf woensdag weer in het teken van ‘Raise and Give’ met de Ragweek. Zo’n 50 studie-, studenten- en sportverenigingen pakken uit om geld in te zamelen voor twee goede doelen.

De Ragweek (promotiefilmpje) – dit jaar van 12 tot en met 19 maart – is jaren geleden in Groot-Brittannië ontstaan om studenten bewust te maken van hun bevoorrechte positie. Tijdens de Ragweek zetten studenten zich daarom in voor mensen die het minder hebben getroffen. Dat doen ze door allerlei – vaak ludieke – activiteiten te organiseren. In Utrecht gaat de opbrengst dit jaar naar Vrienden Wilhelmina Kinderziekenhuis en Free a Girl.

De Ragweek zit bomvol activiteiten, waarvan de eerste vanavond is: het Ragstock Indoor festival in Ekko. DUB vroeg het bestuur van de Ragweek naar enkele andere highlights.

De superstudent
Het Ragbestuur organiseert op donderdag 13 maart in het Academiegebouw een lezing door Jeroen van Baar. De jonge alumnus kwam tijdens zijn studie aan de UU terecht in een wereld van zogeheten maximalisten: studenten die er continue naar streven om op alle gebieden de top te bereiken. Daar schreef hij het boek De Prestatiegeneratie over. Tijdens de lezing zal Van Baar zijn publiek een spiegel voorhouden en in het bijzonder ingaan op excellentiedrift in het onderwijs. Daarna volgt een debat dat wordt geleid door  Manuel Buitenhuis. Entree 3 euro. Tijd: van 20.30 tot 21.30 uur.

Bandjesavond
Het Erasmus Student Network organiseert een swingende avond in  Stairway to Heaven waar verschillende bandjes optreden. Wie graag iets wil schenken aan de goede doelen, kan op deze avond een bijdrage in de collectebus doen. Na het concert kan nog worden doorgefeest op de afterparty in de Puma. Tijd: 21 uur.

Workshop van Tamara Arruti van SYTYCD
Een goede work-out kan tijdens de Ragweek niet ontbreken. Daarom wordt op maandag 17 maart in Olympos een paaldansworkshop georganiseerd. Kosten: 10 euro. Tijd: 19 tot 20 uur.

StuDance geeft op dinsdag 18 maart een hiphop workshop op Olympos, waarin hiphopster Tamara Arruti (bekend van So You Think You Can Dance) je bijzondere moves aanleert. Je moet je aanmelden bij StuDance. Kosten: 8 euro. Tijd: 21:15 tot 22:45 uur.

Borrelen met koningstudenten
Tijdens de week is ‘t Gras van de Buren omgetoverd tot Ragweekcafé. Na alle activiteiten van de dag kunnen de deelnemers van de Ragweek hier met elkaar borrelen. Verschillende optredens zullen deze avonden tot een echt feestje maken, zo zegt het bestuur. Zo komen onder andere de jongens van het Utrechtse Koningslied een show weggeven.

Sexy-besturenkalender, groot dictee, tosti’s, loterijen, veilingen enz. enz. enz.
Elke dag organiseren heel veel verenigingen wel een activiteit waar het Ragbestuur niet uit kan kiezen. Zo houdt studievereniging IFMSA op 14 maart een bake-sale in het UMC, verkoopt SGS de hele week ontbijtjes in De Uithof, houdt UMTC een groot dictee op 14 maart en voetbalvereniging Odysseus’91 op 16 maart een biersponsorloop van De Uithof naar de binnenstad. En wordt er weer een kalender verkocht waar verschillenden bestuursleden zich van hun sexy kant laten zien. Kijk op de site van de Ragweek om op de hoogte te blijven.