Deel bewoners City Campus Max zonder water

Niet even je tanden poetsen, de wc doortrekken, een glas water drinken of wat aardappelen koken. Voor tientallen bewoners van City Campus Max, een flat van de SSH met studenten en starters, is dat sinds donderdagochtend de realiteit. Na een stroomstoring rond half tien gisterochtend in de wijk, veroorzaakt door een brand in een transformatorhuisje, is een onderdeel van de waterpomp van het gebouw stuk. De bewoners van de vier bovenste verdiepingen van “toren één” zitten daardoor helemaal zonder water en bij de vier verdiepingen daaronder is de waterdruk zwaar verminderd.

Verouderde software waterpomp boosdoener
Waardoor de brand uitbrak in het transformatorhuisje is volgens netbeheerder Stedin nog onduidelijk. Een monteur van het bedrijf die gisteren langskwam voor werkzaamheden rook een vreemde geur toen hij de deur van het gebouwtje opende. Nadat hij de deur om die reden weer sloot, vond er een ontploffing plaats. Of die ontploffing door een lekkage is veroorzaakt, zoals één bewoner online suggereerde nadat zij had gesproken met betrokkenen, is volgens de netbeheerder nog niet te zeggen. Stedin benadrukt dat dit de komende tijd onderzocht zal worden.

De problemen naar aanleiding van de stroomstoring leken in eerste instantie in een uur opgelost. Even na half elf in de ochtend sprongen in alle woningen de koelkasten weer aan. En toen dat bij 24 nabijgelegen bedrijven niet meteen het geval was, werd ook daar relatief snel een oplossing voor gevonden. In de loop van de dag werd bij verhuurder SSH echter duidelijk dat een deel van de bewoners na de stroomstoring zonder water zat. De boosdoener is volgens Anne Jan Wijnstra, senior verhuurmedewerker, de software van de pomp die verantwoordelijk is voor de waterdruk in het gebouw (hydrofoorpomp).

Zoektocht naar definitieve oplossing nodig
“De apparatuur is verouderd”, legt Wijnstra uit. Daardoor kunnen verschillende onderdelen niet meer geleverd worden. Vandaag wordt door de aannemer gezocht naar een mogelijkheid om “om het probleem heen te werken” zodat de bewoners in de loop van vrijdagmiddag weer water hebben. “Over een paar uur zou het weer goed moeten zijn”, aldus Wijnstra om twaalf uur ´s middags Maar hij beaamt dat er voor de toekomst een definitieve oplossing gevonden moet worden. Of dat betekent dat de waterpomp volledig vervangen zal worden, durft de verhuurmedewerker niet te zeggen.

Dat laatste is de hoop van een deel van de bewoners, omdat het niet de eerste keer is dat zij zonder (warm) water zitten. In 2016 en 2017 zouden bewoners al ongeveer zeven keer niet hebben kunnen douchen of uitsluitend koud. “Schandalig”, noemt één bewoner dat op de besloten Facebookpagina van bewoners van het gebouw. Onder de bewoners klinkt dan ook steeds vaker de roep om een (financiële) compensatie voor de waterproblemen in het flatgebouw.

SSH biedt gedupeerden flessen water
Wijnstra verwacht dat daar de komende periode inderdaad vragen over binnen zullen komen bij verhuurder SSH. Dat de waterpomp niet stuk had mogen gaan, staat volgens hem als een paal boven water. Om die reden is hij samen met collega’s in de flat aanwezig om de pijn van de bewoners zo veel mogelijk te verzachten. Zo haalde hij vrijdagochtend honderd flessen water in een nabijgelegen supermarkt, zodat bewoners “even hun tanden kunnen poetsen”, en regelde hij dat ze kunnen douchen in een sportschool onder het gebouw. Volgens Wijnstra is dat een gebaar van de SSH om te zeggen:  “jongens, we vinden het heel vervelend”.

Toch vielen de flessen water die de SSH volgens Wijnstra niet verplicht was uit te delen, niet bij alle bewoners in goede aarde. Want in de mail van de verhuurder werd gezegd dat er één fles opgehaald kon worden. “We kunnen de wc niet doorspoelen, niet douchen, koken wordt lastig, afwassen kan niet en als je huisdieren hebt krijgen ze geen water. En wij krijgen maar 1 fles?”, klonk het geïrriteerd op de Facebookpagina voor bewoners. “Het is niet dat we zo streng zijn”, reageert Wijnstra, “maar we willen voorkomen dat niet iedereen water krijgt.”