Deeltijders geen langstudeerboete

Het was natuurlijk al beloofd, maar de val van het kabinet  zorgde voor onzekerheid. Demissionair staatssecretaris Zijlstra heeft daar een eind aan gemaakt. Hij heeft een spoedwet naar de Tweede Kamer gestuurd waardoor deeltijdstudenten die komend jaar tegen een langstudeerboete aanlopen, een beroep kunnen doen op het profileringsfonds van hun instelling.

Studenten die in deeltijd studeren krijgen vanaf september even snel een langstudeerboete als voltijdstudenten. Onder druk van de Eerste Kamer had de staatssecretaris al besloten dat hij deeltijders die een boete krijgen tegemoet wil komen. Zij kunnen voortaan een beroep doen op de profileringsfondsen van de instellingen die tot nu toe alleen openstaan voor voltijdstudenten.

Daarvoor moest wel de wet worden gewijzigd. Het was de bedoeling dat dit zou worden geregeld in het wetsvoorstel ‘studeren is investeren’, maar nu het kabinet is gevallen zal dit niet meer worden behandeld door de Tweede Kamer.

De tegemoetkoming aan deeltijdstudenten wordt politiek breed gesteund. De spoedwet zal daarom naar verwachting niet controversieel worden verklaard. Om de langstuderende deeltijdstudenten te kunnen bijstaan krijgen de instellingen tot en met 2016 jaarlijks tien miljoen euro extra.