Digitaal toetsen met rector Bert van der Zwaan

In de tentamenzalen van het Educatorium wordt het met behulp van 300 Chromebooks mogelijk om grote groepen studenten een digitale toets te laten maken. Foto: Ivar Pel.

Laptops en smartphones zijn al jarenlang niet weg te slaan uit het dagelijks leven. Toch worden toetsen tot op dit moment nog ouderwets afgenomen: met pen en papier.

Daar komt verandering in: vanaf studiejaar 2015-2016 wordt digitaal toetsen universiteitsbreed uitgerold. In de tentamenzalen van het Educatorium wordt het met behulp van 300 Chromebooks mogelijk om grote groepen studenten een digitale toets te laten maken.

De tentamenzalen blijven ook beschikbaar voor schriftelijke toetsen. De digitale toetsopstelling kan in 20 minuten worden op- en afgebouwd. De faculteiten Bètawetenschappen, Diergeneeskunde, Recht, Economie, Bestuur en Organisatie (REBO), Sociale Wetenschappen en Geneeskunde gaan nog voor de zomer experimenteren met digitale toetsen, vanaf komend studiejaar kunnen alle opleidingen gebruikmaken van de opstelling.

Volgens de universiteit scheelt toetsen via de computer niet alleen veel nakijkwerk, maar de toetsen zouden er ook beter door worden. Het is mogelijk om toetsen interactief te maken en veel variatie toe te brengen in de vragen. Er kan immers geput worden uit een grote toetsdatabase.

In 2013 mislukte een eerdere test met digitaal toetsen bij de faculteit Diergeneeskunde. Toen was het idee om studenten de toets te laten maken op eigen privélaptops. Het bleek onmogelijk om de toetsen tegen fraude te beveiligen.

Om misbruik op de nieuwe Chromebooks te voorkomen wordt een speciale beveiligde internetverbinding gebruikt tijdens de toetsen. Studenten kunnen niet zelf een ander wifi-toegangspunt kiezen.

De 300 Chromebooks werden afgelopen week voor het eerst aan de verzamelde pers en geïnteresseerde docenten en studenten getoond. DUB interviewde daar rector Bert van der Zwaan en maakte als proef ook een digitale toets (spoiler: verslaggever Niels van der Grift slaagde met een 6,8).

Bekijk ons videoverslag hieronder.