Duurzaamheidscommissie wil studenten uit de bus en op de fiets

Fietsende studenten kregen woensdag gratis fietslampjes, buspassagiers een fiets

De bussen 11 en 12 zitten propjevol. De Commissie Duurzaamheid Utrecht spoort studenten aan met de fiets naar De Uithof te komen. Minder ergernis en beter voor het milieu.

“Bikelights …, fietslampjes ...!!!” Op de Heidelberglaan deelt masterstudent meteorologie Youri Jansen woensdagochtend rode en witte fietslichtjes uit aan passerende fietsers. De gadgets vinden behoorlijk gretig aftrek. Een student stopt zelfs even om de stand van de Commissie Duurzaamheid Utrecht te fotograferen. ‘Ga toch fietsen’ is de slogan op een reclamedoek. “Dat is zo’n beetje het enige Nederlands dat mijn Spaanse huisgenoot kent”, lacht hij.

Met het uitdelen van de door de universiteit gesponsorde lampjes wil de Utrechtse duurzaamheidscommissie studenten “bewust maken van de manier waarop ze zich verplaatsen”. In 2018 kunnen reizigers schoon en comfortabel met de tram naar De Uithof reizen, maar tot die tijd zijn ze aangewezen op de drukke buslijnen 11 en 12. Het Bestuur Regio Utrecht lanceerde deze week een campagne om buspassagiers te wijzen op andere busroutes naar De Uithof. “Maar de fiets is natuurlijk een veel beter en schoner alternatief”, zegt Youri.

De duurzaamheidscommissie was woensdagochtend ook actief op het Centraal Station. Daar werden reizigers aangesproken met de vraag: waarom kies je voor de bus en niet voor de fiets? De geïnterviewden die de leukste antwoorden gaven, kregen terplekke zomaar een fiets cadeau. Het betrof vijf tweedehands exemplaren die waren opgeknapt samen met het studenteninitiatief What The Fiets? in De Uithof. Aan de winnaars de keuze: met 32 graden zwetend naar De Uithof trappen of zwetend hangen tussen je zwetende mede-passagiers in een bus zonder airco.

Kijk het campagnefilmpje

Tags: bus | verkeer | fiets | milieu | duurzaam