Een kas in De Uithof als winterse editie van de Daktuin

Er komt een wintereditie van de Daktuin. Op het plein bij de UB in De Uithof opent in februari 2015 de Winterkas die onderdak biedt aan activiteiten gericht op duurzame innovatie.

Hoe maak je de koude, grijze winter weer warm en inspirerend? Soon, het platform voor sociaal ondernemerschap, bedacht daar het antwoord op en werkt aan een nieuwe ontmoetingsplek. Een kas op het plein bij de UB in De Uithof. Deze zal worden gevuld met planten uit de Botanische tuinen en hang- en zitelementen van waaruit bezoekers deel kunnen nemen aan afwisselende activiteiten. Gebroed wordt nog op een idee om de kas op duurzame manier te verwarmen.

Na twee succesvolle edities van de Daktuin, waarbij het dak van de parkeergarage naast de UBU werd omgetoverd tot moestuin en dakterras, komt initiatiefnemer Soon nu met een winterse variant: De Winterkas. “Een project waarmee we mensen bij elkaar brengen in een inspirerende omgeving”, aldus organisator Robbert Maas van Soon. “In de kas hopen we mensen meer te leren over duurzaamheid, en hen te activeren om daar zelf iets mee te doen.”

Tussen de botanische planten worden activiteiten georganiseerd rondom het thema duurzaamheid. Een “werkwijze van de toekomst” waar Soon veel waarde aan hecht. Met haar projecten wil Soon aan duurzaamheid een concreet gezicht geven en hoopt het begrip toegankelijk te maken voor iedereen. De kas symboliseert een etalage waar bezoekers duurzaamheid niet alleen kunnen zien, maar ook kunnen ervaren, zegt Maas.

Wanneer je de kas wilt bezoeken, kan je uiteenlopende activiteiten verwachten. Denk bijvoorbeeld aan lezingen, symposia en tv-opnames. Deze activiteiten worden door verschillende groepen georganiseerd. Zo kan je bijvoorbeeld ontdekken hoeveel stroom een spinningfiets opwekt, of samen met lokale boeren alles leren over duurzame kastuinbouw.

Het doel van de verscheidenheid in het programma, is het bij elkaar brengen van verschillende groepen mensen. Soon benadrukt daarbij dat de Winterkas vrij toegankelijk is voor iedereen. De activiteiten beperken zich dus niet alleen tot studenten en medewerkers van de universiteit, maar reiken verder naar iedereen die hierin geïnteresseerd is. Hierdoor wordt de kas een broedplaats vol nieuwe ontmoetingen en ervaringen, hoopt Robbert .

Hoewel de kas geen horecavoorziening zal worden, worden partners gezocht die een “eetbare toevoeging” kunnen geven aan het project. Hierbij wordt vooral gericht op lokale organisaties en initiatieven. Het project wordt gesteund en gefinancierd door onder andere de Universiteit Utrecht, de Botanische Tuinen en verschillende studentenverenigingen.

Aan het eind van de winter, rond 21 februari, opent de Winterkas haar glazen deuren op het plein van bij de Spar in De Uithof. Benieuwd? Houd dan de Facebookpagina van Soon in de gaten.