Eerstejaars heeft geen idee van eigen financiële situatie

Meer dan de helft van de nieuwe eerstejaarsstudenten heeft geen idee hoeveel hij of zij maandelijks te besteden heeft. Slechts een vijfde van de eerstejaars zet voor het collegejaar begint een financieel studieplan op.

De onwetendheid van beginnende studenten blijkt uit een peiling van het adviesbureau van de Nationale Jeugdraad in opdracht van Stichting Weet Wat Je Besteedt. Opvallend is dat studenten die wel een financieel plan hebben opgesteld vaker aan de hogeschool studeren dan aan de universiteit.

Dat een financieel studieplan nodig is om zicht op de financiën te houden blijkt volgens de stichting wel uit andere cijfers waarover zij beschikt.  Zo’n 60 procent van de huidige generatie studenten vindt dat het niet goed gaat met de eigen financiële situatie en 27 procent geeft aan dat geldgebrek belemmert andere activiteiten te doen naast de studie.

Naar aanleiding van deze resultaten heeft de stichting een test ontwikkeld in samenwerking met het ministerie van OCW, DUO en Nibud en jongeren- en studentenorganisaties NJR, ISO, LSVb en LKvV.  Uit verschillende gesprekken met studenten en organisaties is gebleken dat studenten behoefte hebben aan een tool om financieel overzicht te creëren; ze hebben geen zin om zelf te klungelen met een Excelbestandje.

Op de site vul je allereerst je persoonlijke gegevens in. Aan de hand van deze gegevens over leeftijd, geslacht en de thuissituatie kan je financiële situatie worden vergeleken met de gemiddelde student. Vervolgens moeten alle inkomsten en uitgaven worden ingevoerd. Volgens Weet Wat Je Besteedt is overal aan gedacht: van een reisverzekering tot eten buiten de deur. Als er een groen poppetje verschijnt geef je hetzelfde of minder uit vergeleken met andere studenten, als er een rood poppetje verschijnt geef je meer uit. Verder zijn sommige bedragen zoals collegegeld automatisch ingevoerd, zodat je niet zelf hoeft te berekenen hoeveel dit per maand kost. Als alles is ingevoerd, verschijnt er een overzicht van alle inkomsten en uitgaven. Wanneer wordt geleend bij DUO is ten slotte te zien wat de totale schuld is na je studie.

Is het niet opmerkelijk dat studentenorganisaties samen met het ministerie van OCW studenten bewust proberen te maken van hun financiële situatie? Het ministerie geeft studenten immers steeds minder geld. Praeses van LKvV Jan van ’t Westende legt uit. “We zijn het natuurlijk niet eens met de bezuinigingen en zijn lang bezig geweest om dit tegen te houden. Juist om deze reden vinden we dat studenten goed moeten worden voorbereid en hun financiële zaken op orde moeten hebben. Dit hulpmiddel kan hier alleen maar bij helpen.”

De site loopt inmiddels goed, vinden de initiatiefnemers. Sinds oktober 2012 hebben al 35.400 studenten het Financieel Studieplan bezocht. Grote kans dat volgend jaar meer eerstejaarsstudenten zicht hebben op hun financiële situatie en beter voorbereid aan hun studententijd beginnen.