Eetzaal Educatorium krijgt nieuwe sfeer

Een artist impression van de nieuwe inrichting van de eetzaal van het Educatorium, van TB&A

Het zitgedeelte van het restaurant van het Educatorium wordt opnieuw ingericht. De open ruimte krijgt verschillende kamers en hoekjes met een eigen sfeer. Hierdoor wordt de ruimte meer geschikt voor overleg en studie.

Het Educatorium werd in 1997 geopend en is nu toe aan een opknapbeurt. Op de begane gronden worden de entree en het zitgedeelte van het restaurant aangepakt, op de eerste verdieping Balkon Pi en de foyer. Dit om de tegemoet te komen aan de wens van studenten en medewerkers om er behalve te eten ook te kunnen overleggen, aan groepsprojecten te werken of te studeren.

In de grote ruimte op de begane grond passen zo’n 500 tot 600 mensen die nu alleen aan grote tafels kunnen zitten. In april, wanneer de herinrichting af is, zijn er verschillende ‘kamers’ met elk een eigen sfeer en uitstraling. Naast tafels met stoelen, komen er ook banken en fauteuils, zegt programma-manager Conny Haasnoot van Vastgoed & Campus.

“We proberen zo veel mogelijk het huidige meubilair te hergebruiken. Als een tafelblad niet meer goed is, maar het onderstel wel, vervangen we alleen het blad. De stoelen hoeven misschien alleen bekleed worden.”

Ook komen er meer stopcontacten om de mobiele telefoon of laptop op te laden. Nu zijn er slechts enkele plekken met stroom.

De entree van het Educatorium en op de eerste verdieping Balkon Pi en de Foyer krijgen ook een iets ander aanzicht. Hier komen onder meer andere zitmeubelen te staan.

De klachten over de akoestiek of het klimaat op de begane grond worden nu niet aangepakt, zegt Haasnoot. “Die problemen kunnen alleen bij een volledige renovatie worden aangepast.” Die laat nog minstens enkele jaren op zich wachten. “Wat we nu doen, is de ruimte anders inrichten." Overleg met architect Rem Koolhaas was daarom niet nodig, zegt Haasnoot, bij de grote renovatie wordt de architect wel betrokken.

Voor de herinrichting staat een budget van 500.000 euro. Daar moeten alle aanpassingen van worden betaald, zegt Haasnoot. “Dus ook het opknappen van de toiletruimtes."