Eredoctoraat voor Frans de Waal

Apenonderzoeker Frans de Waal krijgt dit jaar een eredoctoraat van de Universiteit Utrecht. Ook Stanfordeconoom Avner Greif wordt gelauwerd.

Frans de Waal is geen onbekende in Utrecht. Hij promoveerde in 1977 in Utrecht bij de bekende gedragsbioloog Jan van Hooff. Later keerde hij nog diverse malen terug naar de UU, onder meer voor lezingen. Zo was hij te gast tijdens de eerste editie van het festival De Beschaving in De Uithof.

Tussen 1975 en 1981 deed De Waal onderzoek naar de chimpansees in Burgers Dierenpark, het familiebedrijf van de Van Hooffs. In 1981 vertrok hij naar Amerika. Op dit moment is hij hoogleraar aan de Emory universiteit in Atlanta en directeur van het Living Links Center van het Yerkes National Primate Research Center.

De Waal trok vooral de aandacht met onderzoek bij apen naar conflictoplossing, verzoening, empathie en de evolutie van de moraliteit. Hij maakte daarbij vergelijkingen tussen het gedrag van mensen en andere diersoorten.

De Waal groeide uit tot een van de meest succesvolle en invloedrijkste wetenschappers van onze tijd. Time Magazine schaarde hem in 2007 bij de meeste invloedrijke mensen ter wereld.

In een bekend filmpje van De Waal is te zien dat ook apen jaloezie kennen.

Erepromotor en universiteitshoogleraar Willem Koops zegt in een persbericht: “Frans de Waal heeft ons, (ontwikkelings-)psychologen, als geen ander gestimuleerd de uniciteit van menselijk gedrag niet te overschatten, maar te begrijpen als variant in een evolutionair primatologisch verband.”

Een tweede eredoctoraat wordt op 26 maart tijdens de Diesviering in het Academiegebouw uitgereikt aan Avner Greif. Hij is hoogleraar Economie aan de Universiteit van Stanford en verbonden aan het Freeman Spogli Institute for International Studies.

Greif zoekt naar de samenhang tussen de aard en stabiliteit van instituties en het succes van de samenlevingen waarbinnen deze instituties functioneren. Zo analyseerde hij de handel in het middeleeuwse Europa en in West-Azië. Greif betrekt bij zijn onderzoek onder andere de speltheorie.

Het onderzoek van Greif sluit aan bij het onderzoek dat binnen het Utrechtse speerpunt Instituties wordt verricht. Volgens hoogleraar economie Stephanie Rosenkranz en hoogleraar sociologie Vincent Buskens is het werk van Avner Greif “van groot belang voor de ontwikkeling van effectieve en efficiënte instituties om processen in de moderne maatschappij te optimaliseren”.

De Universiteit Utrecht reikt ieder jaar tijdens haar verjaardag eredoctoraten uit. De UU spreekt daarmee waardering uit voor de verdiensten van de persoon die het eredoctoraat ontvang.