Extra betalen voor je inschrijving? Trek aan de bel!

Normal 0 21 false false false NL X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:Calibri; mso-fareast-language:EN-US;} Desley van der Zande, bestuurslid van het Interstedelijk Studenten Overleg, moest 112 euro inschrijfgeld betalen voor een economische masteropleiding aan de Universiteit van Amsterdam. “Bizar”, twitterde ze.

In een mum van tijd had de UvA het uitgezocht. Deze toeslag had niet in rekening gebracht mogen worden, antwoordde de universiteit. Van der Zande krijgt het geld terug en de opleiding neemt ook contact op met de andere studenten.

Van der Zande blijkt beslist niet de enige die voor haar inschrijving moest betalen. Sinds gisteren heeft het ISO daarom een meldpunt geopend. In één dag tijd kwamen er bijna veertig meldingen binnen van studenten aan verschillende onderwijsinstellingen.

Opleidingen mogen zulke kosten niet meer in rekening brengen, zei minister Bussemaker bij de opening van dit studiejaar. “Ik wil voorkomen dat onnodige financiële belemmeringen de studiekeuze beïnvloeden, waardoor getalenteerde kandidaten niet aan een opleiding beginnen”, legde ze uit. “Daarom sta ik niet langer toe dat selecterende opleidingen een eigen bijdrage vragen van kandidaten.”

“Je mag wel zeggen dat ze dit met enige bombarie heeft verkondigd”, zegt ISO-voorzitter Jan Sinnige. “Er is nog geen wetgeving gekomen, maar wij houden haar natuurlijk graag aan haar belofte.” Met het meldpunt wil het ISO er bovendien achter komen hoe wijdverbreid het probleem is.